Glavni menu

E-novice

Ne gre za en velikanski korak. Gre za veliko drobnih korakov.

(Peter A. Cohen)

E-novice - junij 2015

Obletnica ustanovitve Zveze aktivov svetov staršev Slovenije

8. junija 2015 so minila štiri leta od ustanovitve Zveze aktivov svetov staršev Slovenije. Zvezo je ustanovilo 11 takrat delujočih aktivov. V Zvezo je trenutno vključenih petnajst aktivov, ki povezujejo svete staršev več kot polovice slovenskih osnovnih šol. Konec maja sta bila ustanovljena še dva aktiva - pričakujemo, da se bosta v Zvezo vključila naslednje šolsko leto.

Ob obletnici ustanovitve smo organizirali tiskovno konferenco, na kateri smo predstavili naše delo in predstavili poglede staršev na aktualna vprašanja s področja vzgoje in izobraževanja. Na tiskovni konferenci smo predstavili sporočilo za javnost, v katerem smo izpostavili:

  • delovna področja ZASSS,
  • sodelovanje z drugimi deležniki vzgojno-izobraževalnega sistema,
  • mednarodno dejavnost ZASSS,
  • nekaj aktualnih tem: učbeniško problematiko, učno pomoč, uvajanje prvega tujega jezika v 2. razred, zmanjševanje sredstev za kritje materialnih stroškov, nasilje v šolah, kakovost in nacionalno preverjanje znanja.

Sestanek Koordinacije ZASSS

Po končani tiskovni konferenci se je na zadnji seji v tem šolskem letu sestala Koordinacija ZASSS. Seja je bila namenjena pripravam na šolsko leto 2015/16.

Koordinacija je za tajnika ZASSS imenovala Janka Korošca, ki je to delo upravljal že do sedaj, in sprejela sklep da se ZASSS vključi v delo sveta Centra za varnejši internet.

Nova aktiva svetov staršev

Konec maja sta bila ustanovljena nova aktiva svetov staršev - 22. maja je bil v Krškem ustanovljen Aktiv svetov staršev Posavja, 27. maja je bil na OŠ Hudinja ustanovljen Aktiv svetov staršev osnovnih šol celjske regije.

Predstavnikom svetov staršev v novo ustanovljenih aktivih želimo uspešen začetek dela in pričakujemo, da bodo začeli aktivno sodelovati z ZASSS še pred formalno vključitvijo.

ZASSS v medijih

Povzemanje informacij s tiskovne konference

Uvajanje prvega tujega jezika v 2. razred OŠ

Delovni zvezki, učna gradiva, fotokopiranje

Medvrstniško nasilje

Napovedujemo

Zbiranje skupnih nabavnih cen delovnih zvezkov in drugih učnih gradiv

V naslednjih dneh bomo začeli z zbiranjem podatkov o skupnih nabavnih cenah delovnih zvezkov in drugih učnih gradiv, ki jih bodo učenci uporabljali na posameznih šolah v šolskem letu 2015/16. Z analizo zbranih podatkov želimo ugotoviti razlike v skupni nabavni ceni delovnih zvezkov in številu predmetov z delovnimi zvezki med posameznimi šolami ter med posameznimi aktivi v določenem šolskem letu in spremljati spremembe skupne nabavne cene delovnih zvezkov in števila predmetov z delovnimi zvezki v različnih šolskih letih.

Analiza je ena od informaciji, ki naj bi pripomogla k konstruktivnemu pogovoru med starši in učitelji pri potrjevanju skupne nabavne cene delovnih zvezkov in drugih učnih gradiv s strani svetov staršev osnovnih šol.

Podatki o spremljanju cen delovnih zvezkov in drugih učnih gradiv, ki jih ZASSS zbira od leta 2011, so objavljeni na spletni strani Delovne skupine za učna gradiva, ki je dostopna tudi preko www.zasss.si (Levi menu->Aktivnosti->DS UG).

Srečanje z ministrico za izobraževanje, znanost in šport

Predstavniki Zveze aktivov svetov staršev Slovenije se bodo predvidoma 29. junija 2015 sestali z ministrico za izobraževanje, znanost in šport dr. Majo Makovec Brenčič.

V vednost

Uvajanje prvega tujega jezika v 2. razred osnovne šole

Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport je v začetku junija umaknilo predlog Zakona o spremembah Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli, s katerim je nameravalo podaljšati uvajanje prvega tujega jezika v 2. razred osnovne šole. V veljavi je tako ostala določba Zakona o osnovni šoli z leta 2013, po kateri bodo s šolskim letom 2016/17 vse šole uvedle pouk prvega tujega jezika v 2. razredu osnovne šole in z naslednjim šolskim letom (2015/16) začele z izvajanjem prvega tujega jezika v 1. razredu kot neobveznega izbirnega predmeta.

Ob tem opozarjamo, da bo v prvih dveh letih zgodnje poučevanje tujega jezika uvedla šele tretjina osnovnih šol, kar pomeni, da so ostale šole v naslednjem šolskem letu pred velikim izzivom, da se pripravijo na obvezno poučevanje prvega tujega jezika v 2. razredu osnovne šole v šolskem letu 2016/17.

Nacionalno preverjanje znanja

Objavljeni so prvi rezultati nacionalnega preverjanja znanja za šolsko leto 2014/15.

Mednarodni dan

Mednarodni dan nadarjenih in talentiranih otrok, 10. avgust

Svetovni center za nadarjene in talentirane otroke je avgusta 2013 v odprtem pismu pozval Generalnega sekretarja OZN Ban Ki Moona, da podpre razglasitev mednarodnega dneva nadarjenih in talentiranih otrok.

Prebrali smo

Raziskava (Kindred, The School and Community Relations, 1990, str. 110), s katero so hoteli ugotoviti razloge (motive) učiteljev, zaradi katerih bi ostali na šoli oziroma obdržali delo, je pokazala, da je učiteljem »dobra plača« po pomembnosti šele na 5. mestu. Učitelji so kot najpogostejša razloga, za to, da ostajajo na šoli, navedli zadovoljstvo pri delu in spoznanju, da je delo, ki ga opravljajo na šoli, cenjeno. Seveda je pomembno, da dobro delo učitelja opazi ravnatelj, vendar obstajajo tudi ugotovitve, da bolj kot pohvala ravnatelja vpliva na učiteljevo motivacijo zadovoljstvo staršev in učencev. Torej je priznanje, ki mu ga dajo za delo kolegi, za učitelja sicer pomembno, vendar je še bolj pomembno, če mu ga dajo starši in učenci; tako zadovoljstvo je tudi trajnejše. To je eden od pomembnejših pozitivnih virov energije, ki jo učitelj potrebuje za zavzeto pedagoško delo.

Citirano iz: Jana Kalin [et al.]: Izzivi in smernice kakovostnega sodelovanja med šolo in starši, Ljubljana, Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2009, str. 16.

Smo zadovoljni z delom učiteljic ali učiteljev našega otroka? Povejmo jim. Mednarodni dan učiteljev je 5. oktober. Dan učitelja našega otroka je lahko tudi danes.

Pogled čez mejo

Sodelovanje v mednarodnih raziskavah

ZASSS bo sodelovala v dveh mednarodnih raziskavah, ki ju izvaja Evropska starševska zveza (EPA), in sicer o vključevanju staršev v delo šole ter o stroških, ki so povezani s šolanjem otrok.

Če hočete, da se bodo vaši otroci dobro naredili, potrošite zanje dvakrat več časa in polovico manj denarja.

(H. Jackson Brown jr.)

E-novice - maj 2015

Sestanek članov vseh delovnih skupin ZASSS

V ponedeljek, 11. maja 2015, so se sestali člani vseh delovnih skupin in Koordinacije ZASSS. Pregledali so delo, opravljeno v tem šolskem letu in oblikovali izhodišča za delo v naslednjem šolskem letu.

Seminar s področja pristojnosti in delovanja svetov staršev

ZASSS je 12. maja 2015 v organizaciji Aktiva svetov staršev mariborskih osnovnih šol in Osnovne šole Draga Kobala izvedla seminar z naslovom "Upravljanje in delovanje šolskih skladov". Na seminarju je sodelovalo 20 udeležencev.

Veseli nas, da je na seminarju, tako kot je sedaj že običajno, sodelovalo tudi nekaj ravnateljev in strokovnih delavcev šol, kar je v razpravo vneslo dodatno dinamiko.

Pred zadnjim sestankom svetov staršev

Na spletni strani DS ZASSS za pristojnosti in delovanje svetov staršev opozarjamo na del vsebine okrožnic, katere je ministrstvo posredovalo šolam v zadnjih mesecih in so objavljene na povezavi. Na isti spletni strani je objavljena tudi delna vsebina Sklepa o merilih za zagotavljanje sredstev za kritje materialnih stroškov osnovnih šol za leto 2015.

Točke, ki jih sveti staršev praviloma obravnavajo na zadnji seji šolskega leta, so navedene na povezavi.

Na spletni strani DS ZASSS za učna gradiva so objavljeni podatki o spremljanju cen delovnih zvezkov (DZ) in drugih učnih gradiv, ki jih ZASSS zbira od leta 2011 (na desni strani – povezave na podatke štirih raziskav).

Za odgovorno in bolj kakovostno izpolnjevanje pristojnosti in dolžnosti sveta staršev za dajanje soglasja k predlogu skupne nabavne cene DZ in drugih učnih gradiv izpostavljamo nekatere dobre prakse oz. predloge, ki jih je zbrala DS ZASSS za učna gradiva:

  • Vsebinsko razpravo o predlaganem naboru DZ in drugih učnih gradiv je smiselno opraviti že pred sejo, na kateri ravnatelj predlaga seznam. Če ima svet staršev stike s sveti staršev sosednjih šol ali šol v aktivu, naj medsebojno primerja skupne nabavne cene in podrobneje pregleda nabor DZ in drugih učnih gradiv za razrede, kjer nabavne cene bistveno odstopajo.
  • Starši imamo pravico in dolžnost opozoriti na neuporabljene DZ in zahtevati ustrezna strokovna pojasnila ter v primerih nezadostnih ali neustreznih pojasnil zahtevati ali dosledno uporabo ali umik DZ s seznama za prihodnje šolsko leto.
  • Nekateri sveti staršev imajo oblikovano delovno skupino za učna gradiva, ki zbira in pripravlja gradivo in sodeluje s strokovnimi delavci šole, kar olajša odločitev o skupni nabavni ceni DZ na svetu staršev.
  • Odločitve o uvedbi, umiku ali zamenjavi določenih DZ ali učnih gradiv staršem razreda ali svetom staršev obrazloži učitelj ali predstavnik strokovnega aktiva.

Naslednje prakse so se izkazale za slabe:

  • Svet staršev ali starši razreda oziroma posamezni starši razpravljajo oziroma želijo odločati o posameznem naslovu DZ oziroma učbenika. Izbira učnih gradiv je avtonomna strokovna presoja učitelja oziroma strokovnega aktiva. Poleg tega je potrebno upoštevati, da so DZ vezani na učbenike v učbeniškem skladu šole. Svet staršev ali starši razreda pa seveda lahko zaprosijo za pojasnila o prednostih ali slabostih enega ali drugega DZ ali učbenika.
  • Sklep o dajanju soglasja se sprejema korespondenčno. Dodana vrednost potrjevanja skupne nabavne cene DZ in drugih učnih gradiv je predvsem razprava in dodaten razmislek o DZ in učnih gradivih, kar bo v naslednjih letih morda privedlo do želenih izboljšav.

Učbeniki, ki so osnovno učno gradivo, ne sodijo v nabor DZ in drugih učnih gradiv, katerega skupno nabavno ceno sprejema svet staršev. Vsi potrjeni učbeniki so uvrščeni v Katalog učbenikov za osnovno šolo. Svet staršev ni pristojen za dajanje soglasja k učbenikom za naslednje šolsko leto. Predlog učbenikov za naslednje šolsko leto pripravijo strokovni aktivi, potrdi ga ravnatelj, šola pa mora zagotoviti vsem učencem učbenike iz učbeniškega sklada.

Uvajanje prvega tujega jezika v 2. razred osnovne šole

V šolskem letu 2015/16 se nadaljuje postopno uvajanje prvega tujega jezika v 2. razred osnovne šole. Na spletni strani www.zasss.si je objavljen zemljevid Slovenije, na katerem so označene šole, ki so začele postopno uvajanje prvega tujega jezika v 2. razred osnovne šole v letošnjem šolskem letu, in tiste, ki se jim bodo pridružile v naslednjem. Na podlagi podatkov, ki smo jih pridobili od MIZŠ, ugotavljamo, da skoraj polovica šol, ki so se prijavile na razpis ministrstva, ni izpolnjevala pogojev za začetek uvajanja prvega tujega jezika v 2. razred.

Predsednikom svetov staršev šol, ki še niso sodelovale na razpisu za vključitev šol v postopno uvajanje prvega tujega jezika v 2. razred osnovne šole, ali pa so bile na razpisu neuspešne, tako kot lani, predlagamo, da na zadnji letošnji seji odprejo razpravo o uvedbi prvega tujega jezika v 2. razred.

Postopno uvajanje prvega tujega jezika v 2. razred osnovne šole vodijo šolske projektne skupine, v katerih je tudi predstavnik staršev. V skladu s 66. členom ZOFVI bi moral predstavnika staršev ravnatelju predlagati svet staršev. Predstavnik staršev v projektni skupini naj o delu skupine redno obvešča svet staršev.

Napovedujemo

Zbiranje podatkov o skupni nabavni ceni delovnih zvezkov in drugih učnih gradiv

Pred koncem šolskega leta bomo že peto leto zbirali podatke o skupni nabavni ceni DZ in drugih učnih gradiv. Podrobnejša navodila bomo posredovali v junijskih E-novicah.

V vednost

Predlagane spremembe zakonodaje

MIZŠ je pripravilo Predlog Zakona o spremembah Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli, s katerim za dve leti podaljšuje obdobje uvajanja prvega tujega jezika v 2. razred osnovne šole.

ZASSS se je na predlagane spremembe odzvala za dopisom, ki ga je 20. maja 2015 poslala ministrstvu in pristojnemu delovnemu telesu Državnega zbora.

V istem predlogu novele zakona je predviden tudi zamik uvedbe prvega tujega jezika kot neobveznega izbirnega predmeta v 1. razred. Dinamika neobveznih izbirnih predmetov v drugem in tretjem triletju ostaja nespremenjena. Podrobnejše informacije so objavljene na povezavi.

Mednarodna dneva

Mednarodni dan družin, 15. maj

Mednarodni dan družin je leta 1993 razglasila Generalna skupščina OZN. Na ta način je hotela povečati zavedanje družbe o pomenu in vlogi družine ter izboljšati zmožnost držav, da k reševanju problemov družin pristopijo z ustrezno domačo politiko.

Svetovni dan staršev, 1. junij

Svetovni dan staršev je leta 2012 razglasila Generalna skupščina OZN. Združeni narodi izpostavljajo, da so starši v vseh okoljih in kulturah prepoznani kot prvi vzgojitelji in učitelji svojih otrok. Na ta način priznavajo staršem ključno vlogo pri zaščiti otrok in oblikovanju spodbudnega okolja za njihov razvoj.

Prebrali smo

Smernice za odkrivanje, preprečevanje in obravnavo nasilja na OŠ »Jožeta Krajca« Rakek

Pogled čez mejo

Evropska starševska zveza (EPA)

Na blogu EPA je objavljen povzetek aprilske konference Evropske starševske zveze o opolnomočenju staršev za vzgojo in izobraževanje svojih otrok.

Prvi dan konference je bil namenjen predavanjem. Skoraj sto udeležencev se je najprej seznanilo s češkimi izkušnjami vključevanja staršev v šolanje otrok. V nadaljevanju sta sledili predstavitvi prizadevanj za ohranjanje podeželskih šol v Latviji in programa za opolnomočenje družin, ki ga organizacija IFFD izvaja v 66 državah po celem svetu.

Drugi dan konference so imeli udeleženci priložnost sodelovati na dveh izmed štirih delavnic:

  • o praksah vključevanja staršev v danskih šolah,
  • o preoblikovanju šol v večfunkcionalne centre lokalne skupnosti,
  • o katalonski pobudi FamilyEduNet,
  • o pobudah čeških staršev.

Na blogu EPA je objavljen tudi zanimiv prispevek o digitalizaciji odnosov med šolo in starši v sosednji Hrvaški.

Kolikor jezikov znaš, toliko veljaš.

(Slovenski pregovor)

E-novice - april 2015

Posvetovanje in 6. redno zasedanje Skupščine ZASSS

Člani ZASSS smo se 21. marca 2015 srečali na šestem rednem zasedanju Skupščine ZASSS. Ob tem smo organizirali tudi posvetovanje z naslovom »Starši staršem«.

V ZASSS smo vključili Aktiv svetov staršev zahodno dolenjske regije. Skupščina je izvolila tudi vodstvo za naslednji dvoletni mandat. Za predsednika ZASSS je bil izvoljen dr. Anton Meden (ASSOŠDKR), za podpredsednika pa dr. Tonica Bončina (ASSMOŠ) in Vlado Trost (ASSZsPOŠ).

V okviru posveta smo se na delavnicah ukvarjali z organiziranostjo, motiviranostjo za sodelovanje in povezovanje, potrebnimi veščinami, znanji, kompetencami in možnostmi vključevanja oddaljenih oziroma vedno odsotnih skupin staršev. Vsebino posvetovanja bomo povzeli v okrožnici, ki jo bomo objavili v mesecu maju.

Zahvaljujemo se vodstvu in zaposlenim Osnovne šole Antona Tomaža Linharta Radovljica, ki je gostila naše srečanje.

Seminar s področja pristojnosti in delovanja svetov staršev

ZASSS je 31. marca 2015 v organizaciji Aktiva svetov staršev Zgornje Gorenjske in Osnovne šole Frana Saleškega Finžgarja Lesce izvedla seminar o upravljanju in delovanju šolskih skladov. Na seminarju je sodelovalo 31 predstavnikov 16 šol iz treh aktivov, poleg aktiva, gostitelja še iz Aktiva svetov staršev osnovnih šol pod Krvavcem in Aktiva svetov staršev Zgornje Severnoprimorskih osnovnih šol.

Veseli nas, da je na seminarju, tako kot je sedaj že običajno, sodelovalo tudi nekaj ravnateljev in strokovnih delavcev šol, kar je v razpravo vneslo še dodatno dinamiko in kakovost.

Anketi s področja pristojnosti in delovanja svetov staršev ter s področja ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti izobraževanja

Od začetka aprila izvajamo anketi s področja pristojnosti in delovanja svetov staršev ter s področja ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti izobraževanja. Zaenkrat smo lahko z odzivom zadovoljni. Izpolnjevanje vprašalnikov bo možno še do 24. aprila 2015.

Za tiste, ki se želijo pred izpolnjevanjem vprašalnikov seznaniti z njuno vsebino, sta na voljo na povezavah Vprašalnik o vsebinah, ki jih svet staršev obravnava na seji po koncu prvega ocenjevalnega obdobja in Vprašalnik za potrebe uvajanja sistema kakovosti v osnovno šolo.

Ponovno se vam zahvaljujemo za vaše sodelovanje. Rezultate anket bomo objavili v poročilu o delu ZASSS v šolskem letu 2014/15.

Sodelovanje na posvetu strokovnih delavcev

Predstavniki ZASSS so 17. aprila 2015 sodelovali na posvetu strokovnih delavcev - Prispevki strok za svetovalno delo v praksi. Na posvetu s temo »Karierna orientacija, šola, šolsko svetovalno delo« so predstavniki Pedagoškega inštituta in Centra RS za poklicno izobraževanje v sodelovanju z Zavodom RS za šolstvo predstavili izsledke projekta »Opolnomočimo mlade na karierni poti«.

Na okrogli mizi »Izzivi partnerskega pristopa in sistemske ureditve karierne vzgoje mladih« ob zaključku posveta je sodeloval tudi predsednik ZASSS dr. Anton Meden.

Nasilje v šolah

Ob robu srečanja ravnateljic in ravnateljev, 17. aprila 2015 na Bledu, ki je bilo posvečeno obravnavanju nasilja na šolah, je predsednik ZASSS dr. Anton Meden sodeloval v pogovoru v informativni oddaji Odmevi. Pogovor je dostopen na povezavi.

Napovedujemo

Razširjeni sestanek članov vseh delovnih skupin ZASSS

V ponedeljek, 11. maja 2015, se bodo sestali člani vseh delovnih skupin in Koordinacije ZASSS. Sestanek bo namenjen pregledu opravljenega dela v letošnjem šolskem letu in pripravi izhodišč za letni delovni načrt za naslednje šolsko leto.

Seminar s področja pristojnosti in delovanja svetov staršev

V torek, 12. maja 2015, bo ZASSS v organizaciji Aktiva svetov staršev mariborskih osnovnih šol izvedla seminar o upravljanju in delovanju šolskih skladov.

V vednost

Uvajanje neobveznih izbirnih predmetov

Od letošnjega šolskega leta naprej poteka postopno uvajanje neobveznih izbirnih predmetov v 4. do 9. razred. Starši se tako letos drugič srečujemo z možnostjo izbire neobveznih izbirnih predmetov. Le te bodo šole v naslednjem šolskem letu izvajale v 4. in 5. razredu (umetnost, računalništvo, šport, tehnika in drugi tuji jezik) ter v 7. in 8. razredu (drugi tuji jezik). V šolskem letu 2015/16 pa se kot neobvezni izbirni predmet začne izvajati tudi pouk 1. tujega jezika za učence 1. razreda.

Za dodatne informacije v zvezi z uvajanjem neobveznih izbirnih predmetov je še vedno aktualna lanska okrožnica ministrstva. Nekaj informacij o ponudbi in vsebinah neobveznih izbirnih predmetov najdemo tudi na spletni strani Zavoda RS za šolstvo.

Mednarodni dan

Svetovni dan knjige in avtorskih pravic, 23. april

UNESCO je leta 1995 razglasil 23. april za svetovni dan knjige in avtorskih pravic. Na ta dan so se rodili ali umrli številni znani pisatelji, med njimi sta leta 1616 umrla Miguel de Cervantes in William Shakespeare.

Svetovni dan knjige se zgleduje po prazniku Sv. Jurija, v katerega so Katalonci združili dan knjige in dan vrtnic, ki izvira iz sedemnajstega stoletja, in tako dobili dan, ko s fantje dekletom podarijo vrtnico (lepoto), one pa njim knjigo (znanje).

Na letošnji svetovni dan knjige južnokorejsko mesto Incheon od nigerijskega mesta Port Harcourt prevzema naslov Svetovne prestolnice knjige. V Sloveniji bomo letošnji svetovni dan knjige in avtorskih pravic drugič obeležili z Nočjo knjige. Organizatorji pričakujejo več kot 400 dogodkov, ki naj bi po celi Sloveniji povezali približno 100.000 ljudi.

Prebrali smo

»5. Nadzor med odmori in kosilom znižuje stopnjo medvrstniškega nasilja. (Olweus, 1986)

PRAVILNO. Olweus (1986) je v norveški raziskavi v Bergnu ugotovil negativno povezanost med številom dežurnih učiteljev in stopnjo medvrstniškega nasilja. To pomeni, večje ko je bilo število dežurnih učiteljev, manj je bilo medvrstniškega nasilja. Ti rezultati kažejo, da je zelo pomembno, da so med odmori navzoči odrasli, ki so pripravljeni posredovati v primerih začetkov medvrstniškega nasilja.

Na splošno pa te ugotovitve kažejo na to, da stališča/prepričanja učiteljev do medvrstniškega nasilja in njihovo vedenje v situacijah medvrstniškega nasilja zelo pomembno vplivajo na razširjenost tega problema v šoli in oddelku.«

Citirano iz: Sonja Pečjak: Medvrstniško nasilje v šoli, Ljubljana, Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2004, str. 29., 5.1 Prepričanja/miti o medvrstniškem nasilju

Pogled čez mejo

Evropska starševska zveza (EPA)

Evropska starševska zveza 24. in 25. aprila 2015 v Pragi organizira zasedanje Generalne skupščine in mednarodno konferenco na temo opolnomočenja staršev za vzgojo in izobraževanje svojih otrok.

Na blogu EPA smo našli zanimivo razmišljanje, ki ga je spodbudila konferenca evropske federacije, ki se ukvarja z obravnavo konfliktov na področju vzgoje in izobraževanja - The European Federation of Conflict Management and Treatment in Education and Care (EFeCT).

Namesto televizije

Preberimo kakšno knjigo.

Le nadarjenost ne naredi pisatelja, za knjigo mora biti še človek.

(Ralph Waldo Emerson)

E-novice - marec 2015

Sestanek Koordinacije ZASSS

Na tretjem sestanku v tem šolskem letu se je v ponedeljek, 9. marca 2015, srečala Koordinacija ZASSS. Sestanek je bil namenjen pregledu aktualnega dogajanja in pripravi na posvetovanje in zasedanje Skupščine. Koordinacija je v skladu s Pravili delovanja ZASSS na osnovi predlogov aktivov oblikovala kandidatno listo za predsednika in dva podpredsednika ZASSS za obdobje 2015-2017.

Koordinacija je ustanovila dve delovni skupini. DS za merila (DS M) bo obravnavala problematiko meril za vpis v srednje šole z omejitvijo vpisa, DS za obravnavo vsebin s področja posebnih potreb (DS PP) pa bo obravnavala vsebine s področja izobraževanja učencev z omejitvami, učencev s primanjkljaji in nadarjenih učencev.

Seminar s področja pristojnosti in delovanja svetov staršev

ZASSS je 9. marca 2015 izvedla seminar z naslovom »Imenovanje predstavnikov staršev v svet staršev in druge organe šole«. Udeleženci so na seminarju obravnavali postopke imenovanja in razreševanja predstavnikov staršev v svetu staršev in svetu zavoda. Dotaknili so se tudi izbire predstavnikov staršev v pritožbeni komisiji, skupini za šolsko prehrano in projektni skupini za uvedbo prvega tujega jezika v 2. razred osnovne šole.

Sodelovanje na konferenci in strokovnem posvetu

Predstavniki ZASSS so 4. marca 2015 sodelovali na zaključni konferenci »V partnerstvu za varnost otrok in mladih na spletu« v okviru projekta »Izobraževanje kot strateška metoda proti nelegalni uporabi interneta«. Med udeleženci zaključne okrogle mize je bil tudi podpredsednik ZASSS David Rupnik.

6. marca 2015 so predstavniki ZASSS sodelovali na strokovnem posvetu »Sodelovanje s starši pri reševanju vzgojnih in učnih izzivov« v organizaciji Zveze društev pedagoških delavcev Slovenije in Zavoda RS za šolstvo. Na strokovnem posvetu so bili v plenarnih predavanjih dr. Robija Krofliča, dr. Jane Kalin in dr. Mojce Kovač Šebart in v prispevkih na tematskih delavnicah predstavljeni prakse in izzivi sodelovanja med učitelji in starši.

Posvetovalna delovna skupina na področju izobraževanja otrok s posebnimi potrebami

V sredo, 4. marca 2015 se je prvič sestala posvetovalna delovna skupina na področju izobraževanja otrok s posebnimi potrebami pri MIZŠ, v kateri sodeluje tudi predstavnik ZASSS.

Napovedujemo

Anketa s področij pristojnosti in delovanja sveta staršev ter ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti izobraževanja

V ZASSS bomo v tem šolskem letu izvedli dve anketi. Rezultati nam bodo v veliko pomoč pri delu na področju pristojnosti in delovanja sveta staršev in področju sistema kakovosti. Rezultate anket bomo objavili v poročilu o delu v šolskem letu 2014/15.

V naslednjih dneh bodo predstavniki svetov staršev v aktivu prejeli dva vprašalnika. Prosimo vas, da znotraj vašega sveta staršev poiščete posameznika oziroma manjšo skupino, ki bo sodelovala pri izpolnjevanju. Za sodelovanje se že vnaprej zahvaljujemo.

Mednarodna dneva

Svetovni dan Downovega sindroma, 21. marec

19. decembra 2011 je Generalna skupščina Organizacije združenih narodov razglasila 21. marec za svetovni dan Downovega sindroma. Izbrani datum (21. dan tretjega meseca v letu) simbolizira kromosomsko nepravilnost, trisomijo 21. kromosoma.

V Sloveniji se starši, strokovni delavci in drugi posamezniki, ki želijo pomagati osebam z Downovim sindromom in jim omogočati čim boljše vključevanje v družbo združujejo v društvu Downov sindrom Slovenija.

Svetovni dan zavedanja o avtizmu, 2. april

18. decembra 2007 je Generalna skupščina Organizacije združenih narodov razglasila 2. april za svetovni dan zavedanja o avtizmu. Resolucija spodbuja države članice, naj med svojim prebivalstvom povečajo zavedanje o avtizmu ter s tem pripomorejo k zgodnji diagnozi avtizma in čim prejšnjemu ukrepanju pri posamezniku.

Slovenski deležniki, ki delujejo na področju obravnave in družbene skrbi za osebe z avtizmom ocenjujejo, da je stanje na tem področju zaskrbljujoče, zato so se 10. aprila 2014 srečali v okviru Vseslovenske iniciative za enake možnosti oseb z avtizmom. Po podatkih, ki jih je o učni pomoči od šol zbiralo MIZŠ je v tem šolskem letu v redne osnovne šole vključenih 72 otrok z ugotovljeno motnjo avtističnega spektra.

S svetovnim dnevom zavedanja o avtizmu je od leta 2010 povezana iniciativa "Light it up blue", da se 1. aprila zvečer z modro barvo osvetli pročelja znanih stavb ali naravne znamenitosti. Njen namen je povečati osveščenost o avtizmu. Iniciativi smo se pred leti pridružili tudi že v Sloveniji.

Prebrali smo

»Nikoli ne bom pozabila pisma, ki sem ga prejela na začetku mandata varuhinje. Sledilo je mojim prizadevanjem za vključevanje »drugačnih« v naše vsakdanje življenje. Gospa me je vprašala, zakaj je na cesti vsak dan več »davnčkov«, zakaj vsepovsod nastopajo, zakaj jih ne umaknemo. Bila sem pretresena. V odgovoru sem jo o marsičem poučila. Prepričana sem, da zdaj na ta »svet« gleda drugače, širše in prizanesljiveje. Tudi neznanje namreč lahko škodi.

V uradu varuha smo lani stopili še korak dlje. Na počitniško prakso smo sprejeli čudovito deklico Karin, ki je kljub Downovemu sindromu končala redno osnovno šolo in je zdaj dijakinja srednje administrativne šole. Bila je pravo decembrsko darilo za nas vse. Na svet smo začeli gledati drugače, tudi z njenimi očmi. Obogatila je naša jutra, prinesla vedrino in marsikdaj pričarala nasmeh, saj nas je znala okarati, pa tudi pohvaliti. To prakso nadaljujemo tudi letos.«

Vlasta Nussdorfer, varuhinja človekovih pravic. Citirano iz: Jasna Murgel: Vodnik po pravicah otrok s posebnimi potrebami (predgovor); 2., posodobljena izdaja, Ljubljana, IUS SOFTWARE, GV Založba, 2014, str. 9.

Namesto televizije

Vabimo vas, da si ogledate naslednja spletna orodja, ki so nastala v sklopu projekta »Izobraževanje kot strateška metoda proti nelegalni uporabi interneta«:

Za vzgojo enega otroka je potrebna vsa vas.

(Afriški pregovor)

E-novice - februar 2015

Srečanje s predstavniki Združenja ravnateljic in ravnateljev osnovnega in glasbenega šolstva

V torek, 10. februarja 2015, smo se predstavniki ZASSS srečali s predstavniki Združenja ravnateljic in ravnateljev osnovnega in glasbenega šolstva.

Vsi sogovorniki smo izpostavili pomembnost premišljenega sistemskega pristopa k urejanju področja vzgoje in izobraževanja in zagotavljanja kakovosti v izobraževanju.

Izmenjali smo informacije o delovnih skupinah na ministrstvu in o zagotavljanju pogojev za uvedbo obveznega poučevanja prvega tujega jezika v 2. razred vseh slovenskih osnovnih šol v šolskem letu 2016/17. Predstavnike Združenja smo seznanili tudi z letnim delovnim načrtom ZASSS.

V pogovoru se nismo mogli izogniti trenutni finančni situaciji. Ministrstvo je v celoti pokrilo izplačilo 2. dela tretje četrtine odprave plačnih nesorazmerij. Starše skrbi, ker še vedno ni objavljen sklep o merilih za zagotavljanje sredstev za kritje materialnih stroškov osnovnih šol za leto 2015, ki med drugim ureja tudi financiranje interesnih dejavnosti in šole v naravi.

Skupna ugotovitev sestanka je bila, da je sodelovanje med starši in ravnatelji na državni ravni enako pomembno kot sodelovanje med ravnateljem in svetom staršev na šoli. Predvidoma se bomo naslednjič sestali ob koncu šolskega leta.

Napovedujemo

Seminar s področja pristojnosti in delovanja svetov staršev

ZASSS bo 9. marca 2015 izvedla seminar z naslovom "Imenovanje predstavnikov staršev v svet staršev in druge organe šole".

Anketa

V prvi polovici marca bomo v ZASSS med sveti staršev izvedli anketo s področij pristojnosti in delovanja svetov staršev ter ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti izobraževanja.

Podatki, ki jih nameravamo pridobiti na ta način, bodo v pomoč pri nadaljnjem delu, zato predstavnike svetov staršev vabimo, da se odzovete v čim večjem številu. Za sodelovanje se vnaprej zahvaljujemo.

V vednost

Natečaj “Medkulturnost nas bogati”

Objavljen je natečaj “Medkulturnost nas bogati”, ki je namenjen učencem osnovnih šol od 6. do 9. razreda in dijakom srednjih šol v Sloveniji. Rok za oddajo del je 15. marec 2015.

Javni razpis za vključitev osnovnih šol v postopno uvajanje prvega tujega jezika v 2. razred osnovne šole v šolskem letu 2015/2016

Ministrstvo je objavilo javni razpis za vključitev osnovnih šol v postopno uvajanje prvega tujega jezika v 2. razred osnovne šole v šolskem letu 2015/2016. Rok za prijavo je 3. marec 2015.

V skladu s Pravilnikom o postopnem uvajanju prvega tujega jezika v 2. razred osnovne šole začne v šolskem letu 2015/2016 izvajati pouk prvega tujega jezika za učence 2. razreda še največ 30 odstotkov šol od skupnega števila osnovnih šol. Te šole se bodo pridružile 61 šolam, ki pouk prvega tujega jezika za učence 2. razreda izvajajo že v tem šolskem letu. Ostale šole bodo pouk prvega tujega jezika za učence 2. razreda uvedle v šolskem letu 2016/2017.

Predsednikom svetov staršev šol, ki tudi letos ne nameravajo sodelovati na razpisu za vključitev šol v postopno uvajanje prvega tujega jezika v 2. razred osnovne šole, predlagamo, da na naslednji seji sveta staršev poizvejo, kako je njihova šola pripravljena na uvedbo prvega tujega jezika v 2. razred v šolskem letu 2016/2017, in ali bo do takrat uspela zagotoviti zadostno število učiteljev z ustrezno izobrazbo.

Mednarodna dneva

Mednarodni dan varne rabe interneta, drugi torek v februarju

V februarju obeležujemo mesec varne rabe interneta in mobilnih naprav, v sklopu tega pa še posebej dan varne rabe interneta. Glavni namen tega posebnega dne je promocija varne in odgovorne rabe tehnologije, predvsem med otroki in mladostniki.

Drevesa odločanja, ki lahko mladim pomagajo pri različnih spletnih dilemah:

Mednarodni dan maternega jezika, 21. februar

Organizacija združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo Unesco je leta 1999 razglasila 21. februar za mednarodni dan maternega jezika z namenom, da bi opozorila javnost na spoštovanje maternega jezika in tako pomagala ohranjati kulturne in jezikovne različnosti posameznih okolij in sveta.

Materni jezik ali materinščina (tudi prvi jezik) je jezik, ki ga usvojimo kot prvega, v njem mislimo in se najlažje izražamo. To je jezik, ki se ga naučimo v okviru doma, primarne socializacije, navadno je to jezik naših staršev. S pozitivnim odnosom staršev do maternega jezika, pisane besede in branja bo otrok lažje in bolje obvladal veščine, kakršna je bralna pismenost, ki je eden od pomembnejših dejavnikov otrokove šolske uspešnosti.

Spoštovanje maternega jezika in kulture je predpogoj za medkulturni dialog. Otroci priseljenci, ki imajo dobro predznanje slovnice in velik besedni zaklad v maternem jeziku, se lažje in hitreje naučijo jezika novega okolja. Slovenija zagotavlja slovenskim izseljencem pogoje za ohranjanje slovenskega jezika in kulture v tujem okolju in obenem omogoča ohranjanje maternih jezikov in kulture priseljencev v naši državi.

Za otroke slovenskih izseljencev in zdomcev se v državah, kjer prebivajo, v skladu z mednarodnimi pogodbami organizira pouk slovenskega jezika in kulture.

Za otroke, ki prebivajo v Republiki Sloveniji in katerih materni jezik ni slovenski jezik, se ob vključitvi v osnovno šolo organizira pouk slovenskega jezika in kulture, s sodelovanjem z državami izvora pa tudi pouk njihovega maternega jezika in kulture.

Vir: Zakon o osnovni šoli, 8. člen

Prebrali smo

Henderson in Berla (Soo-Yin Lim, 2003, str. 136) sta 1994 ugotavljala, da najbolj natančen napovedovalec učenčevih šolskih dosežkov ni dohodek ali socialni status družine, pač pa stopnja (prizadevanje), do katere je otrokova družina sposobna: a) oblikovati domače okolje, ki spodbuja učenje, b) kako realistična so njihova pričakovanja glede otrokovih dosežkov in c) stopnja vključevanja staršev v otrokovo šolsko edukacijo.

Bolj kot denar otroci oziroma učenci za svojo rast (socializacijo) in napredovanje (učenje) potrebujejo zaupljivo pomoč staršev, te pa ne more nadomestiti noben denar. Raziskave (Sciarra, 2004, str. 168) kažejo, da starši, ki se vključjejo v edukacijo otrok, oblikujejo doma pozitivno učno okolje in imajo pozitivna izobraževalna pričakovanja, pomembno vplivajo na otrokove dosežke.

Citirano iz: Jana Kalin [et al.]: Izzivi in smernice kakovostnega sodelovanja med šolo in starši, Ljubljana, Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2009, str. 12.

Namesto televizije

Na Arnes so pripravili video gradiva za osnovnošolce in srednješolce:

V pripravi je tudi vodič za starše o storitvi Instagram.

Vir: Dan varne rabe interneta

Le na svetovnem spletu si lahko hkrati osamljen in priljubljen.

(Allison Burnett)

E-novice - januar 2015

Začasna ustavitev financiranja učne pomoči

MIZŠ s 1. januarjem 2015 ustavlja financiranje izvajanja učne pomoči, kot ene od oblik dodatne strokovne pomoči učencem s posebnimi potrebami, s pojasnilom, da je ustavitev financiranja začasna in potrebna zaradi varčevanja. Šole morajo kljub ustavitvi financiranja vsem učencem, ki imajo z odločbo o usmeritvi učno pomoč dodeljeno, to zagotoviti v obsegu in na način, ki je določen v odločbi.

Ministrstvo je osnovne šole o ustavitvi financiranja in nadaljevanju izvajanja učne pomoči obvestilo z dopisom št. 60350-22/2014/1, ki ga prilagamo. Poskrbimo, da bo informacija o nespremenjenem izvajanju učne pomoči dosegla čim več staršev, predvsem pa tiste, katerih otroci imajo v odločbi o usmeritvi dodeljeno učno pomoč.

V dneh po objavi dopisa smo v javnosti zaznali različne, tudi napačne interpretacije sklepa ministrstva. Opozarjamo, da se s sklepom učna pomoč ne ukinja, temveč se začasno ustavlja le njeno financiranje s strani ministrstva. Doslej je namreč ministrstvo učno pomoč, ki so jo učitelji izvajali izven ur rednega pouka, financiralo v skladu z vsakoletnim sklepom ministra. Čeprav vse deležnike skrbi, da bi bilo financiranje lahko ustavljeno za daljše obdobje, pa tako ravnatelji kot tudi učitelji sporočajo, da se zavedajo svoje odgovornosti do otrok, in zagotavljajo, da bodo šole ure učne pomoči izvajale v skladu z odločbami o usmeritvi.

Enake informacije smo pridobili tudi od svetov staršev, ki so preko aktivov vključeni v ZASSS. Novonastalo situacijo bo večina šol reševala tako, da bodo učitelji učno pomoč izvedli v okviru prispevka ur za manjkajoče dneve dopusta med počitnicami.

Predsednikom svetov staršev predlagamo, da problematiko zagotavljanja in izvajanja učne pomoči uvrstijo na dnevni red prve naslednje seje sveta staršev.

Odločbe o usmeritvi

V medijih smo večkrat zasledili navedbe o velikem številu izdanih odločb o usmeritvi. Navedbe so v nekaterih primerih pospremile izjave strokovnjakov, v katerih vzroke za večje število izdanih odločb iščejo pri starših.

Niti starši niti šola nimajo vpliva na izdajo in vsebino odločbe o usmeritvi, ki jo izda Zavod Republike Slovenije za šolstvo (ZRSŠ). Starši otroka ali šola na ZRSŠ le vložijo pisno zahtevo za začetek postopka usmerjanja. Usmeritev otrok s posebnimi potrebami in dodelitev učne pomoči kot ene od oblik dodatne strokovne pomoči v svojem strokovnem mnenju predlagajo komisije za usmerjanje, ki jih, v skladu z Zakonom o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami in podzakonskimi akti, sestavljajo najmanj trije člani: specialni pedagog ustrezne smeri, psiholog in specialist pediater ali specialist pedopsihiater oziroma specialist šolske medicine.

ZRSŠ na podlagi strokovnega mnenja izda odločbo o usmeritvi ali neusmeritvi. Učna pomoč je sicer le ena od treh možnih oblik dodatne strokovne pomoči, ki je z odločbo o usmeritvi lahko dodeljena otrokom s posebnimi potrebami – drugi dve obliki sta še pomoč za premagovanje primanjkljajev, ovir oziroma motenj in svetovalna storitev.

Če je veliko število odločb, na kar so opozarjali mediji, posledica neupoštevanja kriterijev v postopkih do izdaje odločb o usmeritvi, naj pristojni raziščejo konkretne primere, nepravilnosti, pomanjkljivosti ali zlorabe v postopku pa odpravijo tako, da ne bodo prizadeti učenci s posebnimi potrebami, ki dodatno učno pomoč potrebujejo.

Dodatne informacije o učni pomoči otrokom s posebnimi potrebami so dostopne na povezavi.

Napoved dodatnih ukrepov MIZŠ

Ob napovedih novih varčevalnih ukrepov, ki jih je na novinarski konferenci napovedala ministrica dr. Stanka Setnikar Cankar, opozarjamo na izjavo, ki smo jo sprejeli ob prvih napovedih varčevanja v šolstvu, marca 2012:

»Starši se zavedamo, da je država v gospodarski krizi in da je varčevanje pri izdatkih iz proračuna nujno. Skrbi pa nas, ker po našem mnenju nekateri predlagani ukrepi vodijo v poslabšanje kakovosti izobraževanja naših otrok, kar je nesprejemljivo. Verjamemo, da se da privarčevati tudi z ukrepi, ki ne bodo prizadeli kakovosti šolanja in pričakujemo, da bo vlada z deležniki šolskega sistema take ukrepe tudi našla.«

Predloge varčevalnih ukrepov MIZŠ bomo še naprej spremljali, saj pričakujemo, da se bo ministrica pred končno odločitvijo posvetovala z vsemi deležniki. Čeprav na tiskovni konferenci ministrica še ni predstavila dokončnih sklepov, smo od predstavnikov svetov staršev že prejeli prve odzive. Da bodo predlogi in pogledi staršev predstavljeni konstruktivno in kompetentno, vas k odzivanju in sodelovanju vabimo tudi v prihodnje. Tudi napovedano zmanjšanje financiranja interesnih dejavnosti in šol v naravi bomo v prihodnjih dneh preučili in se glede na ocenjene posledice ustrezno odzvali.

Srečanje z ministrico za izobraževanje, znanost in šport

V ponedeljek, 29. decembra 2014, so se predstavniki ZASSS srečali z ministrico za izobraževanje, znanost in šport, dr. Stanko Setnikar Cankar, in z državno sekretarko, dr. Andrejo Barle Lakota.

Srečanje je bilo namenjeno predstavitvi organizacije in načina delovanja ZASSS. Ministrico in državno sekretarko smo seznanili z načrtom dela za šolsko leto 2014/15. Ministrica je predstavila dolgoročne načrte ministrstva. Dogovorili smo se, da ohranimo utečene oblike sodelovanja (redna srečanja dvakrat letno, sodelovanje s strokovnimi službami MIZŠ), in dobili zagotovilo, da bo ZASSS skupaj z drugimi deležniki vključena v sooblikovanje načrtovanih sprememb.

Ministrici smo izrazili zaskrbljenost, da bo zaradi finančnega stanja v državi dodatno finančno breme padlo na starše. Ukrepi in napovedi, za katere smo izvedeli po novem letu od ravnateljev in iz medijev, so potrdili, da je skrb upravičena.

Nasilje v šolah

Prejšnji mesec je zaznamoval tudi primer medvrstniškega nasilja v osnovni šoli. V pogovoru na to temo je v oddaji TV klub sodeloval predsednik ZASSS, dr. Anton Meden. Pogovor je dostopen na povezavi.

Medvrstniško nasilje je resen in povsod prisoten problem, na katerega ni imuna nobena šola. Z ustrezno vzgojo, vzajemnim sodelovanjem med starši in šolo ter pozitivnimi zgledi ga bo zagotovo manj.

Napovedujemo

Aktivnosti do konca zime.

V teh dneh začenjamo s pripravami na spomladansko posvetovanje ZASSS z naslovom Starši staršem, ki bo 21. marca 2015 v Radovljici.

Do prvega pomladanskega dne imamo v načrtu vsaj še:

Aktiv svetov staršev Zgornje Gorenjske v februarju načrtuje izvedbo seminarja o upravljanju in delovanju šolskih skladov.

Prebrali smo

»Po obravnavanih pritožbah in pobudah, ki sem jih v prejšnjem letu prejela kot varuhinja človekovih pravic, ugotavljam, da so težave otrok s posebnimi potrebami in njihovih staršev zelo raznovrstne, predvsem pa jih doživljajo na več področjih: doma, v šoli, pri zdravniku, v prostem času ... tako rekoč povsod. Videti je, da izvirajo iz strokovno ne povsem jasnega in ne dovolj dodelanega koncepta, kako te otroke sprejeti in vključiti v vse oblike družbenega življenja, poleg trdnih strokovnih temeljev pa manjka tudi celovit akcijski načrt na ravni države - s finančnim okvirom, ki bi bil podlaga za uresničevanje vseh njihovih pravic.

Kriza naj torej ne bo izgovor, da česa ne moremo narediti ali celo doseženega obdržati.«

Vlasta Nussdorfer, varuhinja človekovih pravic. Citirano iz: Jasna Murgel: Vodnik po pravicah otrok s posebnimi potrebami (predgovor); 2., posodobljena izdaja, Ljubljana, IUS SOFTWARE, GV Založba, 2014, str. 8

Pogled čez mejo

Blog Evropske starševske zveze (EPA)

Na blogu EPA je objavljen povzetek novembrske konference Evropske starševske zveze o pomenu povezave med šolo in domom pri preprečevanju nasilja in zgodnjega opuščanja izobraževanja ter besedili dveh uvodnih predavanj:

V predavanju Agents of Change - Fight against early school leaving following the model of Real Pearl Foundation je avtorica Nóra Ritók predstavila delo z romskimi družinami za zmanjševanje osipa v šolah.

Prispevek No Hate Speech - Zakia Akkouh's keynote and outputs from her workshop at the EPA Conference Bucharest 28/29 November 2014 je razdeljen v dva dela. V prvem je predstavljeno gibanje proti sovražnemu govoru v okviru Sveta Evrope, v drugem pa zaključki delavnice, ki jo je Zakia Akkouh izvedla v okviru konference. Te lako uporabimo tudi kot eno od izhodišč za razpravo na marčevskem posvetovanju Starši staršem.

Vedno je pravi čas, da storimo to, kar je prav.

(Martin Luther King)

E-novice - december 2014

Skupne nabavne cene DZ in drugih učnih gradiv za šolsko leto 2014/15

Rezultati raziskave o potrjenih skupnih nabavnih cenah delovnih zvezkov in drugih učnih gradiv za šolsko leto 2014/15 so objavljeni v okrožnici 2/2014 in na spletni strani DS za učna gradiva, ki je dostopna tudi preko www.zasss.si (Levi menu ->Aktivnosti->DS UG).

Učna gradiva v slovenskih šolah: pogled staršev

Predsednik ZASSS, dr. Anton Meden, je sodeloval na pogovoru o slovenski učbeniški politiki, ki ga je organizirala civilna iniciativa Kakšno šolo hočemo. Posnetek okrogle mize si lahko ogledate na povezavi. Prispevek z naslovom »Učna gradiva v slovenskih šolah: pogled staršev« se začne ob 43' 00".

Delovno srečanje in seja Koordinacije ZASSS

V soboto, 15. novembra 2014 se je v razširjeni zasedbi (po dva predstavnika aktiva) sestala Koordinacija ZASSS. Na delovnem srečanju je ovrednotila organizacijo dela v aktivih in Zvezi.

Na seji je Koordinacija sprejela sklep o vsebini spomladanskega posvetovanja, ki bo organizirano pred zasedanjem Skupščine ZASSS. Povetovanje z naslovom »Starši staršem«, 21. marca 2015 v Radovljici, bo namenjeno razmisleku o odnosih med starši v šoli.

Generalna skupščina in konferenca EPA

Predsednik ZASSS je 28. in 29. novembra 2014 sodeloval na rednem, jesenskem zasedanju Generalne skupščine Evropske starševske zveze in konferenci z naslovom »Pomen odnosa med domom in šolo pri preprečevanju osipa in nasilja v šolah«.

Na zasedanju Generalne skupščine je Zveza aktivov svetov staršev Slovenije pridobila status pridružene članice ("associate member") EPA.

Seminar s področja pristojnosti in delovanja svetov staršev

ZASSS je 1. decembra 2014 v organizaciji Aktiva svetov staršev Zgornje Severnoprimorskih osnovnih šol in Osnovne šole Dušana Muniha Most na Soči izvedla seminar z naslovom "Dajanje soglasja k predlogu ravnatelja o nadstandardnih storitvah". Na seminarju je sodelovalo 16 predstavnikov 12 šol iz treh aktivov, poleg aktiva, gostitelja še iz Aktiva svetov staršev notranjskih osnovnih šol in Aktiva svetov staršev goriških, ajdovskih in vipavskih osnovnih šol.

Udeleženci, ki so bili nad izmenjavo praks na seminarju navdušeni, so si bili enotni, da jim bodo pridobljene informacije koristile pri nadaljnjem delu v svetih staršev.

Mednarodni dan

Mednarodni dan prostovoljstva, 5. december

Mednarodni dan prostovoljstva je razglasila Organizacija združenih narodov na 40. zasedanju generalne skupščine 17. decembra 1985.

Prostovoljstvo zaznamuje tudi praktično vse delo tistih, ki smo preko svetov staršev in aktivov svetov staršev organizirani v Zvezo aktivov svetov staršev Slovenije. Kot zanimivost, leto 2011, ko je bila ustanovljena ZASSS, je Evropska unija razglasila za Evropsko leto prostovoljstva.

Prostovoljci ne delamo brezplačno zato, ker bi bilo naše delo brez vrednosti, temveč zato, ker je neprecenljivo.

Prebrali smo

»Dejstvo je, da se zaradi migracijskih pretokov in vse večje mobilnosti ljudi šola in vrtec srečujeta in se bosta tudi v prihodnosti srečevala s kulturno pestro populacijo otrok oziroma učencev in staršev. To so (bodo) otroci, učenci in starši zelo različnih kulturnih in jezikovnih ozadij, vrednostnih ter religioznih orientacij. To dejstvo predstavlja šoli, vrtcu - učiteljem, vzgojiteljem in drugim strokovnim delavcem v šoli oziroma vrtcu nov izziv.«

Citirano iz: Jana Kalin [et al.]: Izzivi in smernice kakovostnega sodelovanja med šolo in starši, Ljubljana, Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2009, str. 103.

Pogled čez mejo

Blog Evropske starševske zveze (EPA)

Izzivu, kako podpreti vzgojo in izobraževanje otrok in mladih, migrantov, je bila posvečena konferenca mreže SIRIUS, 19. in 20. novembra 2014, v Bruslju. Na konferenci je bil predstavljen dokument A Clear Agenda for Migrant Education in Europe.

Nekaj informacij o mreži SIRIUS, konferenci in dokumentu lahko preberemo v prispevku na blogu EPA.

Da bo izobraževanje migrantov najpomembnejše vprašanje, s katerim se bo soočala evropska izobraževalna politika v naslednjem desetletju, postaja vse bolj jasno tudi v Sloveniji. O tem je tekla beseda na medresorskem posvetu »Izzivi medkulturnega sobivanja - vključevanje priseljencev in njihovih družin v Sloveniji«.

V Konzorcij projekta »Razvijamo medkulturnost kot novo obliko sobivanja«, ki je posvet organiziral, je vključenih tudi nekaj šol, katerih sveti staršev so prek aktivov vključeni v ZASSS. Predstavnike teh svetov staršev vabimo, da nam posredujete kakšno dobro izkušnjo sobivanja med kulturami na vaši šoli.

Namesto televizije

Ob koncu meseca bomo imeli veliko priložnosti za druženje z našimi najdražjimi. Potrudimo se, da nam preveč časa ne ukradejo moderne tehnologije. Če že, pa jih uporabimo v dober namen. Oglejmo si kakšen posnetek, o katerem bomo razmišljali še po koncu ogleda.

Kako daleč se pride s slovenščino, nam pove pisatelj Drago Jančar. K razmisleku, kaj je najpomembnejše, kar lahko naredimo za naše otroke in kako lahko tudi od mladega človeka izvemo nekaj novega, nam bosta pomagala nagovora pisateljice, pesnice in učiteljice Alenke Rebula Tuta.

Pogovor s pokojnim akademikom prof. dr. Matijo Horvatom se začne s pomembnim vprašanjem o vlogi, ki jo imajo po njegovem mnenju učitelji in vzgojitelji, z dr. Aleksom Jakulinom pa kako nam lahko oriše svoje dosedanje delo in dosežke.

Tisti, ki imamo najstnike, skupaj z njimi prisluhnimo, kako je njihova vrstnica, letošnja Nobelova nagrajenka, Malala Jusafzaj na svoj 16. rojstni dan nagovorila Združene narode.

En otrok, en učitelj, ena knjiga, en svinčnik lahko spremenijo svet.

(Malala Jusafzaj)

E-novice - november 2014

Seminar s področja pristojnosti in delovanja svetov staršev

ZASSS je 13. oktobra 2014 izvedla seminar z naslovom "Upravljanje in delovanje šolskih skladov". Veseli nas, da je bilo med 27 udeleženci iz 22 šol, ki so sodelovali na seminarju, tudi nekaj ravnateljev in strokovnih sodelavcev šol, kar je razpravo še obogatilo.

Napovedujemo

Okrožnica 2/2014

V prvi polovici novembra bomo objavili našo letošnjo drugo okrožnico. Namenjena bo predstavitvi rezultatov raziskave o potrjenih skupnih nabavnih cenah delovnih zvezkov in drugih učnih gradiv za šolsko leto 2014/15.

Delovno srečanje Koordinacije ZASSS

V soboto, 15. novembra 2014, se bo na OŠ Milojke Štrukelj v Novi Gorici na delovnem srečanju v razširjeni zasedbi (po dva predstavnika aktiva) sestala Koordinacija ZASSS.

Srečanje z delegacijo s Kosova

V sredo, 19. novembra 2014, se bodo predstavniki ZASSS srečali z delegacijo Ministrstva za izobraževanje Kosova, ki bo na štiridnevnem študijskem obisku v Sloveniji.

V vednost

Nacionalna konferenca ob mesecu preprečevanja zasvojenosti »PREVENTIVA + ZDRAVLJENJE + REHABILITACIJA = 3 x poMOČ, V ZNANJU IN POVEZOVANJU JE MOČ«, 6. november 2014, Slovenj Gradec

Nacionalni inštitut za javno zdravje, OE Ravne na Koroškem bo 6. novembra 2014 organiziral nacionalno konferenco ob mesecu preprečevanja zasvojenosti »PREVENTIVA + ZDRAVLJENJE + REHABILITACIJA = 3 x poMOČ, V ZNANJU IN POVEZOVANJU JE MOČ«.

Javna tribuna »Zakaj o učbenikih veliko govorimo in tako malo naredimo?«, 11. november 2014, Ljubljana

Civilna iniciativa Kakšno šolo hočemo bo 11. novembra 2014 organizirala javno tribuno z naslovom »Zakaj o učbenikih veliko govorimo in tako malo naredimo?«.

Na povabilo organizatorja bo na tribuni s prispevkom »Učna gradiva v slovenskih šolah: pogled staršev« sodeloval tudi predsednik Zveze aktivov svetov staršev Slovenije, dr. Anton Meden.

Mesec preprečevanja zasvojenosti

V Sloveniji letos 14. leto zapored v novembru obeležujemo mesec preprečevanja zasvojenosti. Zasvojenost se ne nanaša le na zlorabo dovoljenih (alkohol, tobak, hlapne snovi) in nedovoljenih drog, ampak tudi na druge oblike zasvojenosti, kot so zasvojenost z informacijsko komunikacijsko tehnologijo (televizija, računalnik – internet, računalniške igrice, mobilni telefon,...), igrami na srečo, s hrano, z delom, z odnosi, s spolnostjo in z drugim.

O zasvojenosti pri posamezniku govorimo, ko se določen vedenjski vzorec (npr. jemanje droge, brskanje po spletu,...) začne ponavljati iz dneva v dan in postane središče razmišljanja in dogajanja v njegovem življenju. Zasvojenost je bolezen, ki vpliva na telesno in duševno stanje zasvojenega, prizadene njegove odnose z okolico in njegovo ustvarjalnost. Zasvojenost pusti posledice tako v družini zasvojenega kot v širši okolici. Zasvojenost in z njo povezane posledice predstavljajo pomemben družbeni problem z mnogimi razsežnostmi.

Pri preprečevanju tveganj za razvoj odvisnosti bi morala igrati ključno vlogo družina. V ta namen potrebujejo starši prave informacije, strategije, motivacijo in podporo za delovanje v smeri bolj zdravega in varnega okolja za družino in svoje otroke.

Nekaj izhodišč, kako usposobiti starše za uspešnejše preventivno delovanje, najdemo v dokumentu Strategije za opolnomočenje družin, ki je nastal v okviru projekta EFE - Opolnomočenje evropskih družin: Izboljšanje družinskih veščin z namenom preprečevanja tvegane in škodljive rabe alkohola in drugih drog.

Prebrali smo

»Ena od osnovnih ovir, ki preprečuje uspešno sodelovanje učiteljev s starši, je učiteljevo nepoznavanje in nerazumevanje staršev, družine, njihovega socialnega in ekonomskega izvora, zaledja in značilnosti življenja na eni strani; na drugi pa gre za nepoznavanje položaja in dela učiteljev s strani staršev.

Če učitelj ne pozna osnovnih značilnosti družinskega življenja in položaja učenca, je to ovira z njegove strani, če pa starši ne poznajo učitelja in njegovega dela, potem so za prepad krivi tudi oni. Še večja ovira pa je, če imajo drug o drugem razvite stereotipe.«

Citirano iz: Jana Kalin [et al.]: Izzivi in smernice kakovostnega sodelovanja med šolo in starši, Ljubljana, Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2009, str. 23.

Pogled čez mejo

Blog Evropske starševske zveze (EPA)

Na blogu EPA smo zasledili zanimiv zapis prakse sodelovanja med družino in šolo. Združenje finskih staršev je pripravilo poseben letak, s katerim je predstavilo pobudo »Dom in šolski dan« (Kodin ja koulun päivä).

Pobuda nagovarja starše in učitelje k neformalnemu druženju, ob katerem dobijo priložnost, da se bolje spoznajo. Oblike druženja so različne: srečanje učiteljev in staršev ob jutranji kavi, celodnevno srečanje v soboto z zanimivim programom ali pa prijateljsko druženje po koncu delovnika. Letak v angleškem jeziku je na voljo na povezavi.

S podobnimi neformalnimi druženji imamo izkušnje tudi že v Sloveniji. O tem smo se pogovarjali na posvetovanju ZASSS o sodelovanju med starši in učitelji kot temelju vzgoje v šoli oktobra 2012. Ob tem smo poudarili, da se starši ob podobnih dogodkih ne smemo ustaviti le ob pobudah, temveč moramo prevzeti svoj delež odgovornosti tudi pri organizaciji.

Dober učitelj je boljši kot poln sod knjig.

(Kitajski pregovor)

E-novice - oktober 2014

Sestanek Koordinacije ZASSS

Na prvem sestanku v tem šolskem letu se je v ponedeljek, 6. oktobra na OŠ Ledina v Ljubljani srečala Koordinacija ZASSS. Sestanek je bil namenjen predvsem obravnavi načrta dela za šolsko leto 2014/15.

V letnem delovnem načrtu smo opredelili dejavnost Zveze v okviru lastnega programa, način sodelovanja z deležniki na področju vzgoje in izobraževanja in javnostjo ter časovno organizacijo dela. Zadali smo si smele naloge. Končni uspeh bo plod skupnega dela vseh svetov staršev, ki so preko aktivov vključeni v ZASSS, zato se za vaše sodelovanje že v naprej zahvaljujemo.

Pomembnejši datumi v koledarju ZASSS za šolsko leto 2014/15

Izpostavljamo nekaj pomembnejših datumov v koledarju ZASSS šolsko leto 2014/15:

Zbiranje skupnih nabavnih cen DZ in drugih učnih gradiv

V tem tednu zaključujemo z obdelavo in analizo cen delovnih zvezkov. Od tistih, ki podatkov še niste posredovali, pričakujemo, da to storite najkasneje do petka, 10. oktobra 2014. V naslednji tednih bo DS za učna gradiva podatke obdelala in pripravila končno poročilo. Načrtujemo, da bomo okrožnico z s poročilom objavili v mesecu novembru.

Rezultati raziskave o potrjenih skupnih nabavnih cenah delovnih zvezkov in drugih učnih gradiv za šolsko leto 2013/14 so objavljeni v okrožnici 2/2013 in na spletni strani DS za učna gradiva, ki je dostopna tudi preko www.zasss.si (Levi menu ->Aktivnosti->DS UG).

Nova ministrica, pristojna za izobraževanje

18. septembra 2014 je odgovornost za področje izobražavanja prevzela nova ministrica za izobraževanje, znanost in šport dr. Stanka Setnikar Cankar. Zveza je ministrici ob imenovanju posredovala čestitko z željami po uspešnem sodelovanju. Ministrica je že izrazila pripravljenost za srečanje s predstavniki ZASSS. Srečanje načrtujemo v naslednjih tednih.

Zveza se je zahvalila za sodelovanje dosedanjemu ministru dr. Jerneju Pikalu.

Napovedujemo

Seminar s področja pristojnosti in delovanja svetov staršev

ZASSS bo 13. oktobra 2014 izvedla seminar z naslovom "Upravljanje in delovanje šolskih skladov".

V vednost

Posvet »Svetovni etos in celostna pedagogika«, 21. oktober 2014, Ljubljana

Gibanje Svetovni etos Slovenija bo 21. oktobra 2014 organiziralo posvet »Svetovni etos in celostna pedagogika«.

Mednarodna dneva

Evropski dan jezikov, 26. september

Ob letošnjem evropskem dnevu jezikov je Zavod RS za šolstvo vzpostavil pedagoški forum s poudarkom na sodelovanju šole s starši učencev. Učitelje vabi, da opišejo dejavnosti, pri katerih sodelujejo tudi starši, kjer podpirajo večjezičnost, medkulturni dialog, spodbujajo učenje več jezikov in ozaveščajo učence o bogastvu jezikovne pestrosti. Forum bo odprt do 9. novembra 2014.

Mednarodni dan učiteljev, 5. oktober

Ob mednarodnem dnevu učiteljev se Republika Slovenija že od leta 1996 pedagoškim delavcem za njihovo izjemno delo in dosežke pokloni s podelitvijo nagrad na področju šolstva. Letošnje leto je nagrade prejelo 11 nagrajencev, kar je največje možno število. Nagrajencem čestitamo.

Imena nagrajencev in obrazložitve nagrad so na voljo na povezavi.

Pogled čez mejo

EPA - European Parents Association

Zveza aktivov svetov staršev Slovenije je že od leta 2012 članica Evropske starševske zveze (EPA). Na blogu EPA smo zasledili zanimiv zapis prakse sodelovanja med šolo in starši. Mestni svet Osla je sprejel dokument, s katerim želi spodbuditi tako šolo kot tudi starše k boljšemu sodelovanju v dobro otrok.

V dokumentu, ki so ga poimenovali Standardi mesta Oslo za sodelovanje med šolo in domom so zapisane skupne smernice sodelovanja med šolo in starši. Namen dokumenta je vzpostavljanje medsebojnega zaupanja in sicer tako, da je v njem jasno zapisano, kaj smejo od šole pričakovati starši in kaj sme od staršev pričakovati šola.

Dokument pokriva tri glavna področja:

Besedilo je prevedeno v šest jezikov. Angleška verzija je na voljo na povezavi. Čeprav gre za geografsko oddaljeno evropsko državo, lahko opazimo, da imajo priporočila marsikaj skupnega z ugotovitvami, do katerih smo prišli na posvetovanju ZASSS o sodelovanju med starši in učitelji kot temelju vzgoje v šoli oktobra 2012.

Šola je vedno bil najpomembnejši medij za prenašanje bogastva tradicije z generacije na generacijo. Danes to morda velja še toliko bolj kot včasih, ker je zaradi razvoja ekonomije pomen družine kot nosilca tradicije oslabljen. Nadaljevanje in zdravje človeške družbe je torej še toliko bolj odvisno od šol.

(Albert Einstein)

E-novice - september 2014

Pred prvimi sestanki svetov staršev

Na spletni strani DS za pristojnosti in delovanje svetov staršev, ki je dostopna tudi preko www.zasss.si (Levi menu ->Aktivnosti->DS PDSSt), opozarjamo na del vsebine okrožnic, ki jih je ministrstvo posredovalo šolam v zadnjih mesecih, in so objavljene na povezavi.

Na isti spletni strani je objavljena tudi delna vsebina Sklepa o merilih za zagotavljanje sredstev za kritje materialnih stroškov osnovnih šol. Opozarjamo na pojasnilo predstavnikov ministrstva na sestanku s Koordinacijo ZASSS, 9. 12. 2013, da šole niso upravičene zbirati sredstev za brisače, fotokopiranje in podobne stroške, saj sredstva za ta namen prejmejo od ministrstva.

Še vedno so aktualne tudi informacije, ki smo vam jih posredovali ob koncu lanskega šolskega leta. Dostopne so na povezavi. Posebej izpostavljamo postopno uvajanje 1. tujega jezika v 2. razred osnovne šole. Uvajanje vodijo šolske projektne skupine, v katerih je tudi predstavnik staršev. Predstavnika staršev naj ravnatelju predlaga svet staršev. Ob izbiri naj predstavnika zadolži, da o delu projektne skupine svet staršev obvešča. Predsednikom in članom svetov staršev predlagamo, da aktivnosti za uvedbo prvega tujega jezika stalno spremljajo in se morda povežejo s kakšno od šol v bližini, ki začenja s postopnim uvajanjem že v tem šolskem letu.

Točke, ki jih sveti staršev praviloma obravnavajo na septembrski seji so navedene na povezavi. V primeru, ko na zadnjem sestanku v prejšnjem šolskem letu svet staršev ni obravnaval oziroma sprejel predloga ravnatelja o nadstandardnih storitvah, mora na septembrski seji obravnavati tudi to točko. Tudi če je predlog nadstandardnih storitev podan v sklopu predstavitve letnega delovnega načrta, mora vodstvo šole oziroma vrtca zanj pridobiti soglasje sveta staršev in ne le mnenja, kot to velja za letni delovni načrt.

Zbiranje skupnih nabavnih cen DZ in drugih učnih gradiv

Tudi letošnje šolsko leto bomo izvedli raziskavo o skupnih nabavnih cenah delovnih zvezkov in drugih učnih gradiv. Zbiranje podatkov je pri koncu. Tiste predstavnike svetov staršev, ki do sedaj podatkov še niste posredovali, prosimo, da to naredite čim prej na način, kot ste se dogovorili v aktivu.

Rezultati raziskave o potrjenih skupnih nabavnih cenah delovnih zvezkov in drugih učnih gradiv za šolsko leto 2013/14 so objavljeni v okrožnici 2/2013 in na spletni strani DS za učna gradiva, ki je dostopna tudi preko www.zasss.si (Levi menu ->Aktivnosti->DS UG).

Informacije za predstavnike staršev v svetih zavodov

V skladu z Zakonom o osnovni šoli svet zavoda do 30. septembra sprejme poročilo o delu v preteklem šolskem letu in letni delovni načrt za tekoče šolsko leto. Možno je, da bodo sveti zavodov obravnavali tudi zadeve, vezane na Zakon o izvrševanju proračuna.

Sporočilu pripenjamo dopisa MIZŠ št. 406-661/2014/1 in 603-55/2014/2. Članom svetov zavodov predlagamo, da od vodstev šol pravočasno pridobijo morebitne nove dopise MIZŠ vezane na izvajanje LDN in finančnega načrta za leto 2014, članom svetov na šolah, ki so ob junijskem sprejemanju finančnih načrtov izkazovale negativno stanje, pa še dodatno, da poizvejo, koliko so šole pri usklajevanju finančnega stanja z MIZŠ, posegale v program dejavnosti.

Napovedujemo

Seminar s področja pristojnosti in delovanja svetov staršev

ZASSS bo predvidoma tudi v letošnjem šolskem letu izvedla dva seminarja s področja pristojnosti in delovanja svetov staršev. Jesenski seminar načrtujemo za 13. ali 20. oktober 2014. Točen termin in temo seminarja bomo sporočili do konca meseca septembra.

V vednost

2. posvet »Etika in vrednote v vzgoji in izobraževanju«, 11. september 2014, Brdo pri Kranju

Inštitut za etiko in vrednote Jožeta Trontlja bo 11. septembra 2014 organiziral 2. posvet »Etika in vrednote v vzgoji in izobraževanju«

Posvet E-zlorabe otrok: so kje meje interneta?, 24. in 25. september 2014, Ljubljana

Prijavna točka Spletno oko v okviru Centra za varnejši internet Slovenije bo v sodelovanju z Upravo kriminalistične policije pri Generalni policijski upravi in Združenjem za informatiko in telekomunikacije 24. in 25. septembra 2014 organizirala posvet o problematiki zlorab otrok na spletu.

Mednarodna dneva

Evropski dan jezikov, 26. september

26. september je za evropski dan jezikov razglasil Svet Evrope po uspehu, ki ga je imelo evropsko leto jezikov 2001.

Osnovni cilji evropskega dneva jezikov:

Ob letošnjem evropskem dnevu jezikov je Zavod RS za šolstvo vzpostavil pedagoški forum s poudarkom na sodelovanju šole s starši učencev, za učence in dijake pa je pripravil natečaj »Moj jezikovni profil«. Predstavništvo Evropske komisije v Sloveniji skupaj s partnerskimi organizacijami vabi učence na evropski jezikovni potep, od 22. do 26. septembra 2014 v Ljubljani.

Mednarodni dan učiteljev, 5. oktober

Mednarodni dan učiteljev je leta 1994 proglasil UNESCO, s čimer je obeležil 5. oktober 1966, ko je bilo na medvladni konferenci, ki jo je v Parizu organiziral UNESCO, v sodelovanju Z ILO sprejeto priporočilo o položaju učiteljev.

Namen mednarodnega dneva učiteljev je predstaviti in poudariti poslanstvo učiteljev in njihove dosežke v vzgoji in izobraževanju.

Praznovanju mednarodnega dneva učiteljev se lahko pridruži vsakdo. Starši mogoče tako, da se vprašamo, kakšno sodelovanje učitelji pričakujejo od nas. Kakšen namig ali idejo boste našli v okrožnici s posvetovanja ZASSS o sodelovanju med starši in učitelji kot temelju vzgoje v šoli.

Učitelj mora pritegniti otroška srca s svojo naklonjenostjo, prijateljskim odnosom in ljubeznijo do otrok.

(Jan Amos Komenski)