ZASSS

Imate težave s prikazom sporočila?
Odprite ga v brskalniku.

E-novice - januar 2015

Pozdravljeni! Pred vami so prve E-novice v letu 2015. Zatišje pred prazniki je sicer napovedovalo manj vsebine, prvi dan po počitnicah pa so šole od ministrstva prejele informacijo o ustavitvi financiranja učne pomoči za učence z odločbo o usmeritvi.

V ZASSS smo zbrali nekaj informacij o tem, kako se bodo šole prilagodile novi situaciji. Vsem predstavnikom svetov staršev, ki so nam informacije posredovali, in ravnateljem šol, ki so informacije dali, se najlepše zahvaljujemo.

 

Začasna ustavitev financiranja učne pomoči

MIZŠ s 1. januarjem 2015 ustavlja financiranje izvajanja učne pomoči, kot ene od oblik dodatne strokovne pomoči učencem s posebnimi potrebami, s pojasnilom, da je ustavitev financiranja začasna in potrebna zaradi varčevanja. Šole morajo kljub ustavitvi financiranja vsem učencem, ki imajo z odločbo o usmeritvi učno pomoč dodeljeno, to zagotoviti v obsegu in na način, ki je določen v odločbi.

Ministrstvo je osnovne šole o ustavitvi financiranja in nadaljevanju izvajanja učne pomoči obvestilo z dopisom št. 60350-22/2014/1, ki ga prilagamo. Poskrbimo, da bo informacija o nespremenjenem izvajanju učne pomoči dosegla čim več staršev, predvsem pa tiste, katerih otroci imajo v odločbi o usmeritvi dodeljeno učno pomoč.

V dneh po objavi dopisa smo v javnosti zaznali različne, tudi napačne interpretacije sklepa ministrstva. Opozarjamo, da se s sklepom učna pomoč ne ukinja, temveč se začasno ustavlja le njeno financiranje s strani ministrstva. Doslej je namreč ministrstvo učno pomoč, ki so jo učitelji izvajali izven ur rednega pouka, financiralo v skladu z vsakoletnim sklepom ministra. Čeprav vse deležnike skrbi, da bi bilo financiranje lahko ustavljeno za daljše obdobje, pa tako ravnatelji kot tudi učitelji sporočajo, da se zavedajo svoje odgovornosti do otrok, in zagotavljajo, da bodo šole ure učne pomoči izvajale v skladu z odločbami o usmeritvi.

Enake informacije smo pridobili tudi od svetov staršev, ki so preko aktivov vključeni v ZASSS. Novonastalo situacijo bo večina šol reševala tako, da bodo učitelji učno pomoč izvedli v okviru prispevka ur za manjkajoče dneve dopusta med počitnicami.

Predsednikom svetov staršev predlagamo, da problematiko zagotavljanja in izvajanja učne pomoči uvrstijo na dnevni red prve naslednje seje sveta staršev.

Odločbe o usmeritvi

V medijih smo večkrat zasledili navedbe o velikem številu izdanih odločb o usmeritvi. Navedbe so v nekaterih primerih pospremile izjave strokovnjakov, v katerih vzroke za večje število izdanih odločb iščejo pri starših.

Niti starši niti šola nimajo vpliva na izdajo in vsebino odločbe o usmeritvi, ki jo izda Zavod Republike Slovenije za šolstvo (ZRSŠ). Starši otroka ali šola na ZRSŠ le vložijo pisno zahtevo za začetek postopka usmerjanja. Usmeritev otrok s posebnimi potrebami in dodelitev učne pomoči kot ene od oblik dodatne strokovne pomoči v svojem strokovnem mnenju predlagajo komisije za usmerjanje, ki jih, v skladu z Zakonom o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami in podzakonskimi akti, sestavljajo najmanj trije člani: specialni pedagog ustrezne smeri, psiholog in specialist pediater ali specialist pedopsihiater oziroma specialist šolske medicine.

ZRSŠ na podlagi strokovnega mnenja izda odločbo o usmeritvi ali neusmeritvi. Učna pomoč je sicer le ena od treh možnih oblik dodatne strokovne pomoči, ki je z odločbo o usmeritvi lahko dodeljena otrokom s posebnimi potrebami – drugi dve obliki sta še pomoč za premagovanje primanjkljajev, ovir oziroma motenj in svetovalna storitev.

Če je veliko število odločb, na kar so opozarjali mediji, posledica neupoštevanja kriterijev v postopkih do izdaje odločb o usmeritvi, naj pristojni raziščejo konkretne primere, nepravilnosti, pomanjkljivosti ali zlorabe v postopku pa odpravijo tako, da ne bodo prizadeti učenci s posebnimi potrebami, ki dodatno učno pomoč potrebujejo.

Dodatne informacije o učni pomoči otrokom s posebnimi potrebami so dostopne na povezavi.

Napoved dodatnih ukrepov MIZŠ

Ob napovedih novih varčevalnih ukrepov, ki jih je na novinarski konferenci napovedala ministrica dr. Stanka Setnikar Cankar, opozarjamo na izjavo, ki smo jo sprejeli ob prvih napovedih varčevanja v šolstvu, marca 2012:

»Starši se zavedamo, da je država v gospodarski krizi in da je varčevanje pri izdatkih iz proračuna nujno. Skrbi pa nas, ker po našem mnenju nekateri predlagani ukrepi vodijo v poslabšanje kakovosti izobraževanja naših otrok, kar je nesprejemljivo. Verjamemo, da se da privarčevati tudi z ukrepi, ki ne bodo prizadeli kakovosti šolanja in pričakujemo, da bo vlada z deležniki šolskega sistema take ukrepe tudi našla.«

Predloge varčevalnih ukrepov MIZŠ bomo še naprej spremljali, saj pričakujemo, da se bo ministrica pred končno odločitvijo posvetovala z vsemi deležniki. Čeprav na tiskovni konferenci ministrica še ni predstavila dokončnih sklepov, smo od predstavnikov svetov staršev že prejeli prve odzive. Da bodo predlogi in pogledi staršev predstavljeni konstruktivno in kompetentno, vas k odzivanju in sodelovanju vabimo tudi v prihodnje. Tudi napovedano zmanjšanje financiranja interesnih dejavnosti in šol v naravi bomo v prihodnjih dneh preučili in se glede na ocenjene posledice ustrezno odzvali.

Srečanje z ministrico za izobraževanje, znanost in šport

V ponedeljek, 29. decembra 2014, so se predstavniki ZASSS srečali z ministrico za izobraževanje, znanost in šport, dr. Stanko Setnikar Cankar, in z državno sekretarko, dr. Andrejo Barle Lakota.

Srečanje je bilo namenjeno predstavitvi organizacije in načina delovanja ZASSS. Ministrico in državno sekretarko smo seznanili z načrtom dela za šolsko leto 2014/15. Ministrica je predstavila dolgoročne načrte ministrstva. Dogovorili smo se, da ohranimo utečene oblike sodelovanja (redna srečanja dvakrat letno, sodelovanje s strokovnimi službami MIZŠ), in dobili zagotovilo, da bo ZASSS skupaj z drugimi deležniki vključena v sooblikovanje načrtovanih sprememb.

Ministrici smo izrazili zaskrbljenost, da bo zaradi finančnega stanja v državi dodatno finančno breme padlo na starše. Ukrepi in napovedi, za katere smo izvedeli po novem letu od ravnateljev in iz medijev, so potrdili, da je skrb upravičena.

Nasilje v šolah

Prejšnji mesec je zaznamoval tudi primer medvrstniškega nasilja v osnovni šoli. V pogovoru na to temo je v oddaji TV klub sodeloval predsednik ZASSS, dr. Anton Meden. Pogovor je dostopen na povezavi.

Medvrstniško nasilje je resen in povsod prisoten problem, na katerega ni imuna nobena šola. Z ustrezno vzgojo, vzajemnim sodelovanjem med starši in šolo ter pozitivnimi zgledi ga bo zagotovo manj.

Napovedujemo

Aktivnosti do konca zime.

V teh dneh začenjamo s pripravami na spomladansko posvetovanje ZASSS z naslovom Starši staršem, ki bo 21. marca 2015 v Radovljici.

Do prvega pomladanskega dne imamo v načrtu vsaj še:

Aktiv svetov staršev Zgornje Gorenjske v februarju načrtuje izvedbo seminarja o upravljanju in delovanju šolskih skladov.

Prebrali smo

»Po obravnavanih pritožbah in pobudah, ki sem jih v prejšnjem letu prejela kot varuhinja človekovih pravic, ugotavljam, da so težave otrok s posebnimi potrebami in njihovih staršev zelo raznovrstne, predvsem pa jih doživljajo na več področjih: doma, v šoli, pri zdravniku, v prostem času ... tako rekoč povsod. Videti je, da izvirajo iz strokovno ne povsem jasnega in ne dovolj dodelanega koncepta, kako te otroke sprejeti in vključiti v vse oblike družbenega življenja, poleg trdnih strokovnih temeljev pa manjka tudi celovit akcijski načrt na ravni države - s finančnim okvirom, ki bi bil podlaga za uresničevanje vseh njihovih pravic.

Kriza naj torej ne bo izgovor, da česa ne moremo narediti ali celo doseženega obdržati.«

Vlasta Nussdorfer, varuhinja človekovih pravic. Citirano iz: Jasna Murgel: Vodnik po pravicah otrok s posebnimi potrebami (predgovor); 2., posodobljena izdaja, Ljubljana, IUS SOFTWARE, GV Založba, 2014, str. 8

Pogled čez mejo

Blog Evropske starševske zveze (EPA)

Na blogu EPA je objavljen povzetek novembrske konference Evropske starševske zveze o pomenu povezave med šolo in domom pri preprečevanju nasilja in zgodnjega opuščanja izobraževanja ter besedili dveh uvodnih predavanj:

V predavanju Agents of Change - Fight against early school leaving following the model of Real Pearl Foundation je avtorica Nóra Ritók predstavila delo z romskimi družinami za zmanjševanje osipa v šolah.

Prispevek No Hate Speech - Zakia Akkouh's keynote and outputs from her workshop at the EPA Conference Bucharest 28/29 November 2014 je razdeljen v dva dela. V prvem je predstavljeno gibanje proti sovražnemu govoru v okviru Sveta Evrope, v drugem pa zaključki delavnice, ki jo je Zakia Akkouh izvedla v okviru konference. Te lako uporabimo tudi kot eno od izhodišč za razpravo na marčevskem posvetovanju Starši staršem.

Vedno je pravi čas, da storimo to, kar je prav.

(Martin Luther King)

 

E-novice ste prejeli preko Koordinacije ZASSS.

© ZASSS | www.zasss.si