Stran, ki ste jo odprli, je namenjena interni uporabi članov Koordinacije ZASSS. Če se vam je stran odprla po naključju, vas prosimo, da jo zapustite.

Glavni menu

Program

Goro bo premaknil le tisti, ki je v začetku premikal kamenčke.

(Kitajska modrost)

Vsebine - delovno gradivo: konceptualna komisija

30. 9. 2012
SPLOŠNO/SKUPNO PODROČJE

1. Redakcija učnih načrtov z zapisanimi ključnimi cilji in pričakovanimi rezultati, podrobnosti pa bodo v vsebinsko-didaktičnih priporočilih

Pozitivni učinki: Možnost za zmanjšanje faktografije in harmonizacijo učnih vsebin po horizontali in vertikali. Avtonomija učiteljev. Večja preglednost

Negativni učinki: Neprestano spreminjanje. Vprašanje, če je trenutni učiteljski kader temu izzivu dorasel.

Predlogi, Pomisleki, mnenja: Redakcija mora biti izpeljana premišljeno in strokovno, da učnih načrtov ne bo treba spet popravljati, še preden se “utečejo”.

2. Dopolnitev študijskih programov za vzgojitelje in učitelje z retoriko, komunikacijo, IKT, tujim jezikom, znanji o sprecifičnih težavah učencev in dijakov s PP

Pozitivni učinki: Povečanje kompetenc učiteljev na pomembnih področjih naj bi olajšalo njihovo delo in ga naredilo tudi učinkovitejšega z boljšimi rezultati.

Negativni učinki: Poseg v avtonomijo visokošolskih zavodov? Področje PP je preobsežno za “dodatek”? Nevarnost, da bi dodatne vsebine okrnile obseg strokovnih znanj.

Predlogi, Pomisleki, mnenja: Problem so tudi učitelji, ki že učijo, pa teh znanj nimajo.

3. Razviti model spremljanja kakovosti učiteljevega dela; sodelovanje z zavodom za šolstvo*; omogočanje večpredmetne usposobljenosti

Pozitivni učinki: Spremljanje je prvi korak k zagotavljanju kakovosti. Večpredmetnost olajša organizacijo.

Negativni učinki: Negativen odziv pri učiteljih. Večpredmetnost lahko pomeni manjšo strokovnost na posameznih področjih.

Predlogi, Pomisleki, mnenja: V metode ugotavljanja kakovosti je potrebno vključiti rezultate (znanje učencev) in v primernem obsegu tudi opažanja in mnenja »uporabnikov« (učencev, staršev). Metode morajo biti učinkovite in se ne smejo izroditi v dodatno papirologijo. Nujno pa bi moral slediti sistem nagrajevanja dobrih in sankcioniranja slabih.

4. Spodbujanje zdravega načina življenja (zdrava prehrana, ekovrtovi, sodelovanje z lokalnimi pridelovalci živil …)

Pozitivni učinki: Številni pozitivni učinki na zdravje in odnos do zdravja, hrane, zemlje, okolja...

Negativni učinki: Če otroci zdrave hrane ne pojedo, jim nič ne koristi (potreben je pragmatičen pristop). Sredstva za vzdrževanje ekovrtov. Razdrobljeno naročanje od lokalnih proizvajalcev.

Predlogi, Pomisleki, mnenja: V šoli se že zdaj o tem veliko govori. Mogoče bi bilo potrebno tudi širše interdisciplinarno sodelovanje (na primer z medicinskim osebjem iz zdravstvenih domov), da bi tudi temo zdravega načina življenja lahko predstavili profesionalno, ne le »priučeno«.

5. Okrepiti poudarek na slovenski zgodovini, vrednotah slovenske države, kulturno-tehnični dediščini, nacionalni identiteti in poznavanju drugih kultur

Pozitivni učinki: Domoljubje, nacionalni ponos, pripadnost... Strpnost. Tehnična kultura.

Negativni učinki: Velika nevarnost ideoloških zlorab, ki bi imele nasprotni učinek.

Predlogi, Pomisleki, mnenja: Tudi o teh vsebinah se otroci veliko naučijo iz zgledov – če se odrasli ne bomo začeli obnašati v duhu vrednot, kijih učimo, ne bo velikega učinka...

6. Spodbujanje podjetništva, inovativnosti

Pozitivni učinki: Sposobnost prilagajanja in ustvarjanja. Inovativnost lahko postane način razmišljanja. Spoštovanje dobro opravljenega dela, ne glede na vrsto le-tega.

Negativni učinki: Prezgodnje usmerjanje v zgolj materialistično miselnost (zaslužkarstvo). Pretirana tekmovalnost.

Predlogi, Pomisleki, mnenja: Za večji del osnovne šole (vsaj prvi dve triadi) je klasična šola podjetništva prezgodnja. Zato je bolje uporabljati besedo podjetnost, ki ni strogo usmerjena v posel ampak v aktivno spoprijemanje z različnimi izzivi.

7. Spodbujanje nadarjenih otrok s fleksibilnim pristopom izvajanja učnega procesa

Pozitivni učinki: Optimalen razvoj vseh učencev

Negativni učinki: Neugodni učinki na psihološki razvoj enih in drugih, če so nadarjeni preveč izpostavljeni. Napetosti v medsebojnih odnosih.

Predlogi, Pomisleki, mnenja: To naj bi sicer veljalo že sedaj, vendar se (skupaj s individualnimi programi za nadarjene) v praksi praviloma slabo izvaja in sproža bolj negativen učinke, kot pa optimalen razvoj vseh učencev- vsakega po svojih talentih. Identifikacija in izpostavljanje nadarjenih je preveč »pozunanjena«, tudi merila so taka, da je nadarjenih prevelik delež, učinki pa se potem izgubijo v administriranju...

8. Oblikovanje priloge spričevalu učencem in dijakom o učnem uspehu z obveznim seznamom interesnih dejavnosti oziroma izbirnih vsebin

Pozitivni učinki: Celovita slika učenčeve dejavnosti. Spodbuda za nadaljnje delo. Potrditev tudi za »nešolske« dejavnosti

Negativni učinki: Diskriminacija tistih, ki se brez lastne krivde ne morejo udeleževati dejavnosti. Pretirana tekmovalnost. Povečanje administriranja.

Predlogi, Pomisleki, mnenja: Mnenje staršev, ki so odgovorili na vprašalnik, je na to temo izrazito deljeno. Veliko jih v tem ne vidi koristi, drugim pa se zdi dobrodošel podatek.

9. Gostovanje tujih učiteljev in omogočanje pouka v tujem jeziku

Pozitivni učinki: Jezikovne kompetence. Multikulturnost. Širjenje obzorij.

Negativni učinki: Nerazumevanje v tujem jeziku podane snovi. Preverjanje znanja? Stroški.

Predlogi, Pomisleki, mnenja: Številni starši, ki so odgovorili na vprašalnik, vidijo v tem le popestritev, možnost dela z nadarjenimi in v višjih razredih, drugim se zdi to dobra praksa. Učinki so seveda odvisni od tega, kako in kdaj in v kakšnem obsegu bo to izvedeno v praksi.

10. Delo z IKT od 1. razreda, vzpostavitev vzorčnih šol z e-gradivi in tabličnimi računalniki

Pozitivni učinki: IKT kompetence, ki so danes nujne. Večje zanimanje. Prihranek.

Negativni učinki: Zdravje (oči, razvoj grafomotorike...) Izgubljanje stika učitelj-učenec, odvisnost od tehnologije. Slabša pismenost. Bodo otroci na vzorčnih šolah poskusni zajci?

Predlogi, Pomisleki, mnenja: Priporočam zelo konservativen in premišljen pristop, da se ne naredi preveč škode malim otroškim možganom. Izkušnje v svetu obstajajo – kar nekaj je slabih, učimo se raje iz napak drugih, kot na lastnih. Tudi mnenje staršev, ki so odgovoril ina vprašalnik, je bolj odklonilno kot ne. Značilno je mnenje, da otrokom v tem obdobju bolj koristijo pravljice kot tablični računalnik.

11. Izdelovanje in uvajanje e-učbenikov

Pozitivni učinki: Zmorejo več kot papirnati. Cenejši dostop? Možne prilagoditve otrokom s PP.

Negativni učinki: Manjša trajnost pridobljenega znanja? Dostopnost tehnologije (tudi doma)? Okrnjeno pisno in ustno izražanje, bralna pismenost?

Predlogi, Pomisleki, mnenja: Enako kot pri prejšnji točki sem za zelo konservativen pristop. Dejstvo je, da se temu toku ne bomo mogli izogniti, vendar številni starši, ki so odgovorili na vprašalnik, menijo, da je že zdaj pri običajnem pouku treba narediti z računalnikom veliko stvari in jih skrbi zdravje otrok, če bodo ves čas gledali v zaslone.

12. Večja mobilnost učencev, dijakov, strokovnih delavcev

Pozitivni učinki: Širitev obzorja. Prilagodljivost. Širjenje dobrih praks. Jezikovne kompetence?

Negativni učinki: Zlorabe (beg od strogih učiteljev?) Prekinjanje učnega procesa.

Predlogi, Pomisleki, mnenja: Veliko je odvisno od tega, kako naj bi bila stvar izvedena v praksi – predvsem za koliko časa bi se učitelji in dijaki preselili v drugo okolje. Je mišljena mobilnost znotraj države ali tudi izven?

13. Podpiranje sistema neformalnega in priložnostnega učenja

Pozitivni učinki: Osebni razvoj. Prilagodljivost. Pridobivanje znanj na drugačne načine. Uporabna znanja.

Negativni učinki: Socialne razlike? Subjektivnost pri priznavanju? Stroški?

Predlogi, Pomisleki, mnenja: Spet je vprašanje izvedba v praksi. Nekoliko je v protislovju že izraz -»sistem« namreč nakazuje, da ne bo šlo za neformalne in priložnostne dogodke – ali pa bo »sistem« uporabljen le za identifikacijo in zapis o znanjih, ki so že bila pridobljena na takih nenačrtovanih dogodkih...?

14. Združevanje javnih zavodov na področju izobraževanja

Pozitivni učinki: Racionalizacija. Učinkovitejše delo.

Negativni učinki: Slabša kakovost, manjša prilagodljivost in neučinkovitost prevelikega zavoda?

Predlogi, Pomisleki, mnenja: Vprašanje, če je smiselno združiti »vse pod eno streho«.

15. Samoevalvacija in zunanja evalvacija VIZ

Pozitivni učinki: Pogoj za zagotavljanje kakovosti.

Negativni učinki: Nevarnost, da se izrodi v papirnato delo brez jasnih izidov (kdo dela dobro in kdo slabo) in brez ustreznih posledic.

Predlogi, Pomisleki, mnenja: Ta točka je povezana s točko 3 in velja zanjo enak komentar.

16. Preoblikovanje postopka in imenovanja ravnateljev (različne skupine strokovnjakov, večja vloga zavoda za šolstvo*)

Pozitivni učinki: Preglednejši, učinkovitejši sitem, ki ne bo tolikokrat povzročal zapletov in se končeval na sodiščih.

Negativni učinki: Nevarnost, da bo nov sistem še slabši od sedanjega.

Predlogi, Pomisleki, mnenja: Trenutne težave v veliki meri izvirajo iz prevelike teže glasu zaposlenih pri imenovanju ravnatelja. To ga kot odgovornega postavlja v podrejen položaj in zagotovo ni dobro. Precej bolje je bilo že takrat, ko je bila sestava svetov šol 3:3:3. Če bo sistem popolnoma drugačen, bo zanesljivo naletel na velik odpor, ki se kaže že v odgovorih staršev, ki so odgovorili na vprašalnik. Odgovori izražajo veliko nezaupanje do strokovnjakov »od drugod« in izražajo večinsko mnenje, da so starši, lokalna skupnost in zaposleni pravi deležniki za izbiro ravnatelja.

PREDŠOLSKA VZGOJA, OSNOVNE ŠOLE, POSEBNE POTREBE

1. Redakcija učnih načrtov z zapisanimi ključnimi cilji in pričakovanimi rezultati, podrobnosti pa bodo v vsebinsko-didaktičnih priporočilih

2. Racionalizacija normativov predšolskega in OŠ-izobraževanja; ureditev mreže OŠ, OŠ za otroke s PP; povišanje učiteljeve in vzgojiteljeve učne obveznosti

3. V mrežo izobraževalnih institucij, ki izvajajo program OŠ za odrasle, se poleg ljudskih univerz in zasebnih izobraževalnih institucij za odrasle vključijo tudi osnovne šole

4. Preoblikovanje OŠPP in zavodov za usposabljanje v mrežo stekovno-podpornih centrov za PP in sprememba študijskih programov strokovnih delavcev (ki se bodo ukvarjali s PP)

5. Vpis na srednje šole

6. Učni načrti, učbeniki