Besedilo v tej obliki ni primerno za distribucijo. V originalni obliki je bilo posredovano le članom Delovne skupine za pristojnosti in delovanje svetov staršev pri ZASSS. Če ste ga prejeli po naključju ali z namenom, da ga pregledate, vas prosimo, da ga ne posredujete naprej brez soglasja članov DS.
Besedilo ni lektorirano.
Vaše pripombe pričakujemo na naslov info@zasss.si in se vam za njih zahvaljujemo.
Prosimo vas, da glede odgovornosti preberete: izjavo.
4.2 Postopek za imenovanje ravnatelja
Postopek za imenovanje ravnatelja je določen z ZOFVI. Pogoje za ravnatelja opredeljuje 53. člen, postopek za imenovanje 53.a člen, javni razpis pa 58. člen. Postopek za imenovanje ravnatelja izvede svet zavoda. Pri izvedbi lahko pridobi informacije neodvisnih strokovnjakov ali služb ministrstva, vendar je v vseh fazah postopka odgovornost za njegov potek na strani sveta zavoda. Podrobneje je postopek opisan tudi v okrožnici MŠŠ z dne, 15. 10. 2009:
V nadaljevanju bomo postopek za imenovanje ravnatelja pregledali po fazah. Besedilo je namenjeno staršem, članom svetov staršev v informacijo in članom svetov zavodov v pomoč pri sodelovanju v postopku. Namen besedila ni razlaga oziroma interpretacija zakonodaje, navodil ministrstva ali postopka za imenovanje. V primeru nejasnosti si je potrebno pridobiti pravno ali strokovno mnenje pri službah pristojnega ministrstva.
4.2.1 Odločitev sveta o razpisu za prosto mesto ravnatelja
Postopek za imenovanje ravnatelja je potrebno začeti pravočasno, da bi se končal pred iztekom tekočega mandata ravnatelja. Pri razpisu z prosto mesto ravnatelja je treba upoštevati, da morajo biti kandidati obveščeni o imenovanju v štirih mesecih od objave razpisa.
4.2.2 Objava javnega razpisa
Javni razpis za imenovanje ravnatelja se objavi v sredstvih javnega obveščanja.
V razpisu je potrebno navesti pogoje, ki jih mora izpolnjevati kandidat oz. dokazila o izpolnjevanju pogojev, ki jih mora priložiti vlogi, in program vodenja zavoda. V razpisu mora biti naveden rok, do katerega se sprejemajo prijave, ki ne sme biti krajši od 8 in ne daljši od 15 dni, ter rok, v katerem bodo prijavljeni kandidati obveščeni o imenovanju, ki ne sme biti daljši od 4 mesecev od objave razpisa.
V razpisu je možno navesti tudi vsebine, ki z zakonom niso predpisane (npr. življenjepis ali navedbo o dosedanjih izkušnjah), pri čemer te vsebine ne predstavljajo formalnega pogoja za popolnost vlog.
Na spletni strani ministrstva, pristojnega za šolstvo lahko najdemo vzorec obrazca za objavo javnega razpisa.
4.2.3 Pregled vlog
Za pregled vlog, ugotavljanje dospetja v roku, preverjanje ustreznosti vlog in evidentiranje nepopolnih vlog lahko svet zavoda oblikuje komisijo, v katero imenuje člane sveta zavoda.
Ustreznost prispelih vlog svet zavoda potrdi s sklepom.
V praksi se je večkrat pokazalo, da prihaja do nerazumevanja določb 107.a člena ZOFVI v zvezi z nekaznovanostjo oseb, ki se želijo zaposliti na področju vzgoje in izobraževanja oziroma do nepoznavanja postopka, s katerim se nekaznovanost dokazuje.
V 1. odstavku 107.a člena ZOFVI je določeno, da na področju vzgoje in izobraževanja ne more skleniti delovnega razmerja oseba, ki je bila pravnomočno obsojena za našteta dejanja. Potrdilo iz kazenske evidence, v kateri se vodijo pravnomočne sodbe, izda ministrstvo, pristojno za pravosodje.
V zadnjem, 5. odstavku 107.a člena ZOFVI je določeno, da na področju vzgoje in izobraževanja ne more skleniti delovnega razmerja tudi oseba, zoper katero je bil zaradi kaznivega dejanja zoper spolno nedotakljivost kazenski postopek le uveden. Evidence kazenskih postopkov pa ne vodi ministrstvo, pristojno za pravosodje, ampak sodišča.
Zato mora kandidat v postopku za imenovanje ravnatelja k vlogi predložiti tudi potrdilo sodišča z območja, na katerem ima prijavljeno prebivališče, da ni v kazenskem postopku in da zoper njega ni vložena pravnomočna obtožnica. Priložiti mora tudi lastno pisno izjavo, da pri katerem drugem sodišču (torej izven kraja prebivališča) zoper njega ni uveden kazenski postopek za kaznivo dejanje zoper spolno nedotakljivost.
4.2.4 Pridobitev mnenj učiteljskega zbora, ustanovitelja in sveta staršev o vseh kandidatih, ki izpolnjujejo pogoje
V skladu z 2. odstavkom 53.a člena ZOFVI si mora svet pred odločitvijo o izbiri kandidata za ravnatelja pridobiti mnenje učiteljskega zbora, obrazloženo mnenje ustanovitelja in obrazloženo mnenje sveta staršev. Svet zavoda za navedena mnenja zaprosi pisno.
Zaprošeni organi morajo mnenja podati o vseh kandidatih, ki izpolnjujejo pogoje in so oddali popolne vloge. Zakonski rok za pripravo mnenj je 20 dni. V primeru ko svet zavoda ne prejme mnenj v zakonskem roku, sme odločati brez teh mnenj.
V primeru, ko svet zavoda katero od mnenj ne prejme, mora predsednik sveta pred sklicem seje, na kateri se bo odločalo o izbiri kandidata za ravnatelja, preveriti, ali je organ, ki mnenja ni posredoval, zaprosilo sveta zavoda prejel. Smiselno je, da v izogib kasnejšim zapletom predsednik to stori tudi sicer nekaj dni po posredovanju zaprosila.
Pogoste nepravilnosti v tej fazi postopka:
Pred posredovanjem mnenj organi pogosto organizirajo pogovor s kandidati. Ta faza postopka je neobvezna. Če se izvede, jo je potrebno izpeljati formalno korektno (vabila, določen čas predstavitve, vodenje predstavitve,...). Vse prijavljene kandidate je potrebno obravnavati enakovredno.
4.2.5 Izbira
V postopku odločanja o izbiri ravnatelja je treba dosledno upoštevati zakonsko določilo 12. odstavka 46. člena ZOFVI, ki določa, da svet zavoda odloča z večino vseh članov.
ZOFVI ne predpisuje načina glasovanja (javno, tajno), je pa možno, da je način glasovanja opredeljen v aktu o ustanovitvi ali kakem od internih aktov šole (pravila javnega zavoda, poslovnik sveta zavoda).
V primeru, ko nobeden od naštetih dokumentov ne vsebuje določbe o načinu glasovanja, se člani sveta o načinu glasovanja odločijo pred izvedbo s sklepom.
Če v postopku izbire nihče od kandidatov ne dobi potrebne večine glasov, je postopek ustavljen, oziroma končan. V tem primeru je potrebno postopek za imenovanje ravnatelja v celoti ponoviti. Drugega kroga glasovanja v postopku imenovanja ravnatelja ZOFVI ne določa.
Pogoste nepravilnosti v tej fazi postopka:
4.2.6 Pridobitev ministrovega mnenja k predlogu za imenovanje
Po končanem postopku izbire kandidata za ravnatelja svet zavoda posreduje obrazložen predlog za imenovanje ravnatelja v mnenje ministru. K predlogu je potrebno predložiti vso dokumentacijo kandidata iz njegove vloge, fotokopije zaprosil za mnenja, mnenja o kandidatu, sklep o izbiri kandidata.
Minister mora mnenje o izbranem kandidatu podati v 30 dneh od prejema predloga. Če minister ne da mnenja v 30 dneh od dneva, ko je bil zanj naprošen, sme svet zavoda odločiti o imenovanju ravnatelja brez tega mnenja.
Minister lahko da negativno mnenje o kandidatu, v primeru ko ta ne izpolnjuje vseh predpisanih pogojev. V takem primeru bi bilo imenovanje kandidata za ravnatelja nezakonito.
Če k vlogi sveta zavoda niso priložene vse priloge, je taka vloga pomanjkljiva in jo mora svet po pozivu ministrstva dopolniti. Zakonsko predpisan 30 dnevni rok za podajo mnenja ministra se šteje od dneva zadnje dopolnitve vloge.
4.2.7 Imenovanje ravnatelja
Po prejemu ministrovega mnenja oziroma po preteku 30 dnevnega roka svet zavoda sprejme sklep o imenovanju ravnatelja. Ravno tako kot ob izbiri kandidata mora tudi ob imenovanju svet zavoda sklep sprejeti z večino vseh članov.
Pogoste nepravilnosti v tej fazi postopka:
4.2.8 Obveščanje kandidatov
Svet zavoda o imenovanju ravnatelja ali o morebitni zaustavitvi postopka obvesti vse prijavljene kandidate. Z dnem prejema obvestila začne teči 15 dnevni rok, v katerem lahko neizbrani kandidati zahtevajo sodno varstvo, če ocenijo, da je v celotnem postopku prišlo do nepravilnosti.
4.2.9 Sklenitev pogodbe o zaposlitvi
Po imenovanju, praviloma najkasneje do nastopa dela, sveta zavoda z novo imenovanim ravnateljem sklene pogodbo o zaposlitvi. Pogodba je lahko sklenjena za določen ali nedoločen čas.