Stran, ki ste jo odprli, je namenjena interni uporabi članov ZASSS. Če se vam je stran odprla po naključju, vas prosimo, da jo zapustite.

Glavni menu

DS za pristojnosti in delovanje svetov staršev

Če najpočasnejši vidi svoj cilj, ga bo dosegel hitreje kot najhitrejši, ki brezglavo bega. (Gotthard E. Lessing)

Delovna skupina za pristojnosti in delovanje svetov staršev - smernice za delovanje svetov staršev

Besedilo v tej obliki ni primerno za distribucijo. V originalni obliki je bilo posredovano le članom Delovne skupine za pristojnosti in delovanje svetov staršev pri ZASSS. Če ste ga prejeli po naključju ali z namenom, da ga pregledate, vas prosimo, da ga ne posredujete naprej brez soglasja članov DS.

Besedilo ni lektorirano.

Vaše pripombe pričakujemo na naslov info@zasss.si in se vam za njih zahvaljujemo.

Prosimo vas, da glede odgovornosti preberete: izjavo.

1 Uvod

1.1 Namen publikacije

Člani Zveze aktivov svetov staršev Slovenije smo na svojem 1. posvetovanju, 19. novembra 2011 ugotovili, da starši nismo v zadostni meri informirani o svojih pristojnostih in delu v sveti staršev in svetih zavodov.

Povzemamo nekaj ugotovitev, ki so zapisane tudi v okrožnici ZASSS št. 3/2011:

Na posvetovanju je bil predstavljen predlog, da se znotraj ZASSS oblikujejo mehanizmi, s pomočjo katerih bi članom svetov staršev in predstavnikom staršev v svetu zavodov pomagali k pridobivanju kompetenc za njihovo delo. Razvejana struktura Zveze je lahko osnova za izmenjavo izkušenj in dobrih praks. Zbrane informacije bi bilo smiselno oblikovati v enotne smernice za delovanje svetov staršev in predstavnikov staršev v svetih zavodov.

1.2 Način nastanka publikacije

Zveza aktivov svetov staršev je 7. februarja 2012 s sklepom Koordinacije ustanovila Delovno skupino za pristojnosti in delovanje svetov staršev (v nadaljevanju DS). Delo DS je bilo organizirano v več sekcij, od katerih je imela sekcija za pristojnosti naslednje naloge in cilje:

Rezultat dela sekcije je tudi ta publikacija.

1.3 Zbiranje informacij

Po ustanovitvi DS je bilo članom ZASSS posredovano povpraševanje, s pomočjo katerega smo želeli pridobiti čim več informacij o izkušnjah naših članov pri:

Obenem smo naše člane za potrebe analize dokumentov, ki opredeljujejo delovanje staršev (poslovnik sveta staršev, pravilnik šolskega sklada, pravila šolskega reda, poslovnik sveta zavoda), za kar je bila zadolžena sekcija za dokumente znotraj iste DS, zaprosili tudi za posredovanje obstoječih dokumentov.

V času od 13. marca do 23. aprila 2012 smo pridobili 16 izpolnjenih povpraševanj in 23 poslovnikov.

V času priprave publikacije smo pridobili tudi nekaj vprašanj in pobud naših članov, ki so se na ZASSS oziroma DS obrnili, ker so pri svojem delu znotraj sveta staršev oziroma sveta staršev naleteli na problem, težavo ali vprašanje v konkretnem postopku, v katerem so sodelovali.

1.4 Povzetek analize

Namen našega je bilo predvsem zbiranje namigov, kje bi se dalo delovanje svetov staršev izboljšati in ne izdelava podrobne analize. Vseeno smemo v splošnem iz informacij, ki smo jih zbrali, sklepati, da pri delu svetov staršev prevladujejo dobre prakse.

Pri pripravi letnega delovnega načrta starši sodelujejo le izjemoma, zelo pogosti pa so primeri, ko starši podajo predloge na predlagani LDN. Nismo zaznali primera, da letni delovni načrt ne bi bil predstavljen na seji sveta staršev.

Oblike in razlogi za izbiro načina diferenciacije so praviloma staršem predstavljeni, še vedno pa se to ne dogaja na vseh šolah. Redkeje so predstavljene izkušnje iz preteklih let, v nobenem primeru pa staršem niso bile posredovane mednarodne reference in trendi na področju diferenciacije.

V postopku pridobivanja soglasja za skupno nabavno ceno delovnih zvezkov in drugih učnih gradiv je bil seznam posredovan in utemeljen na večini šol, so pa še vedno šole, na katerih seznam svetu staršev ni bil posredovan. Ni za spregledati, da se vsaj na nekaterih šolah v zvezi s pridobivanjem soglasja za skupno nabavno ceno delovnih zvezkov in drugih učnih gradiv delno, občasno in tudi redno pojavlja tendenca, da starši posegajo v strokovnost odločitve pri izbiri učnih gradiv.

Potrebno je pojasniti, da se vse navedene ugotovitve nanašajo na konec šolskega leta 2010/11 (diferenciacija, DZ) in/ali začetek šolskega leta 2011/12 (LDN).

Nepravilnosti v postopku volitev predstavnikov staršev v svet zavoda praviloma ni bilo, je pa za poudariti, da sta se dve zgodili v šolah, za kateri je postopek volitev natančno predpisan v ustanovitvenem aktu. Kandidate za predstavnike v svetu zavoda, razen v enem primeru, ko je to opravil ravnatelj, predlagajo starši. Praviloma so kandidati iz vrst članov sveta staršev. V nekaterih primerih so člani sveta staršev, ki kandidirajo tudi v svet zavoda, pedagoški delavci na šoli.

V postopku imenovanja ravnatelja vloge le v manjši meri pregleduje za ta namen imenovana komisija. Zelo pogosto so v postopku kandidati vabljeni na osebno predstavitev, pri čemer se na nekaterih šolah svetu staršev niso predstavili, ali pa je bila predstavitev opravljena na skupni seji.

Tudi nepravilnosti v postopku imenovanja ravnatelja so redke, kar pa po našem mnenju ne zadošča. Ena glavnih odgovornosti sveta zavoda je korektno izpeljan postopek imenovanja ravnatelja. Svet zavoda je dolžan opraviti postopke v skladu z zakonom in priporočili, ki jih je posredovalo ministrstvo zaradi spoštovanja do kandidatov in do šole, katere glavni organ upravljanja je.

V nekaterih primerih se je zgodilo, da članom svetov postopki niso bili ustrezno predstavljeni.

Že na omenjenem posvetovanju smo člani ZASSS ugotovili, da so prakse sodelovanja staršev v organih šole in njihove kompetence različne. Dvig starševskih kompetenc je eden osnovnih namenov pričujoče publikacije. Publikacija nima funkcije navodil in ni besedilo, ki bi nastalo z namenom razlage zakonodaje. Avtorji smo zbrali le dostopne informacije. Naša želja je, da se dobre prakse, ki so se izoblikovale v določenih okoljih prenesejo v druga.

Upamo, da bodo informacije in usmeritve, ki smo jih zbrali v publikaciji predstavnikom staršev in drugih članov v organih zavodov v pomoč pri njihovem delu.

Viri