Glavni menu

DS za pristojnosti in delovanje svetov staršev

Glejte. Poslušajte. Izbirajte. Delujte. (Barbara Hall)

Delovna skupina za pristojnosti in delovanje svetov staršev

Delno preliminarno poročilo o rezultatih spletne raziskave EPNoSL o odnosih med ravnatelji in učenci, dijaki ter starši.

Vprašalnik je bil v slovenskem jeziku objavljen 23.12.2013 na spletni strani Evropske starševske zveze (EPA), na naslovu http://europeanparents.blogspot.com/2013/11/epnosl-parent-questionaire.html. Poleg slovenske verzije, so bili na strani na voljo vprašalniki v angleškem, nemškem, francoskem, španskem, poljskem, madžarskem in grškem jeziku.

V obdobju od 23. 12. 2013 do 23. 1. 2014 je bilo izpolnjenih 1277 vprašalnikov v slovenskem jeziku. Za potrebe analize smo iz vseh oddanih vprašalnikov izločili vprašalnike, ki niso bili izpolnjeni v celoti, vprašalnike s časom reševanja krajšim od 1 minute in vprašalnike z nelogičnimi kombinacijami odgovorov. Po teh kriterijih smo izločili 41 vprašalnikov. Tako je bilo v nadaljnje obdelave vključenih 1236 vprašalnikov.

V to preliminarno poročilo so zaradi lažje interpretacije rezultatov vključeni le vprašalniki staršev, ki imajo vsaj enega otroka vključenega v osnovno šolo (v nadaljevanju: OŠ). Takih vprašalnikov je velika večina in sicer kar 1190 oziroma 96,3%.

Struktura anketirancev:

Rezultati ankete:

Aktivnost sveta staršev v osnovni šoli

Vprašanje: 16. Kako bi opisali svet staršev na vaši šoli / vrtcu? (Izberite oceno, ki najbolj ustreza delovanju svet staršev)

Anketiranci ocenjujejo svet staršev na lestvici od ena (popolnoma neaktiven) do pet (zelo aktiven) v OŠ v poprečju kot aktiven (3,74).

Ocena 1. otrok 2. otrok 3. otrok 4. otrok Skupaj
1 – popolnoma neaktiven 17 9 3
2 84 46 10 1
3 265 164 35 11
4 337 209 47 9
5 – zelo aktiven 230 141 35 6
povprečna ocena 3,73 3,75 3,78 3,74 3,74

Tabela 3: Ocena aktivnosti sveta staršev v osnovni šoli

Ker prihajajo odgovori večinoma od staršev, katerih otroci obiskujejo šole, kjer so sveti staršev vključeni v Aktive in ZASSS je ocena aktivnosti svetov staršev razveseljiva, vprašanje ki ostaja odprto pa je, če odraža splošno stanje v slovenskih OŠ.

Odnos sveta staršev z ravnateljem

Vprašanje: 17. Kako bi opisali odnos sveta staršev z ravnateljem?

Opisne odgovore na vprašanje »Kako bi opisali odnos sveta staršev z ravnateljem?« smo razvrstili v štiri skupine odgovorov – pozitivno, povprečno, negativno in ne vem.

Skoraj dve tretjini otrok (65,4%) anketirancev obiskuje osnovno šolo, kjer starši ocenjuje odnos med svetom staršev in ravnateljev kot pozitiven, 9,7% jih ocenjuje odnos kot povprečen, 11,5% kot negativen, 13,3% pa je odgovorilo da ne ve, kakšen je odnos.

Smile

Diagram 5: Odnos med ravnateljem in staršem v starševski vlogi glede na otroka v družini, ki obiskuje vzgojno-izobraževalno ustanovo (N=889)

Na vprašanje ni odgovoril kar 301 anketiranec od 1190, kolikor jih ima vsaj enega otroka v OŠ. Delno je razlog morda v tem, da je bilo potrebno odgovarjati opisno, predvsem pa vidimo razlog v tem, da tisti, ki niso odgovorili na vprašanje ne vedo ničesar o sodelovanju sveta staršev in ravnatelja.

Pogostost vabljenja staršev v šolo s strani ravnatelja

Vprašanje: 18. Kako pogosto povabi ravnatelj starše v šolo ali vrtec?

Največ staršev se sreča z ravnateljevim povabilom 2 krat letno (37%), 27,5% jih povabi ravnatelj v šolo le enkrat letno, kar 30% jih povabi ravnatelj trikrat letno – predvidevamo, da je večina teh staršev članov svetov staršev, prav tako enaka domneva velja za 5,5% staršev (54), ki jih ravnatelj povabi v šolo enkrat mesečno.

Pogostost vabljenja Število staršev Delež staršev
Vsakih 14. dni 2 0,2%
Enkrat mesečno 54 5,5%
Enkrat na 3 mesece 294 29,8%
Dvakrat na leto 365 37,0%
Enkrat letno 271 27,5%
Skupaj 986 100,0%

Tabela 4: Pogostost vabljenja staršev na šolo s strani ravnatelja

Pri tem vprašanju že relativno veliko število neizpolnjenih odgovorov (204) kaže na to, da so bili vsaj nekateri starši pri tem vprašanju zmedeni, saj v naših šolah prireditev ob začetku in koncu šolskega leta ne razumemo kot povabila ravnatelja v šolo. To vprašanje v vprašalniku ni ločeno za vsakega otroka. Ker je informacija o vprašalniku prišla primarno od predstavnikov v OŠ predpostavljamo, da se ocene anketirancev, ki imajo vsaj enega otroka v OŠ nanašajo na ravnatelja OŠ.

Priložnosti, ob katerih ravnatelj povabi starše v šolo

Vprašanje: 19. Ob kakšni priložnosti se to zgodi? (Navedite razloge za povabilo)

Smile

Diagram 6: Priložnosti, ob katerih ravnatelj povabi starše v šolo (N=889)

Opisne odgovore smo uvrstili v eno od kategorij. Odgovore anketirancev na opisno vprašanje ob katerih priložnostih povabi ravnatelj starše v šolo je potrebno jemati z nekaj rezerve. Prepričani smo, da bi bila frekvenca razlogov oz. priložnosti ob katerih ravnatelj povabi starše v šolo višja, če bi staršem že ponudili vse možnosti v katere smo naknadno razvrstili opisne odgovore. Kaže pa frekvenca odgovorov vsaj na prepoznavnost prisotnosti ravnatelja na prireditvah oz. dogodkih.

Odnos staršev z ravnateljem

Vprašanje: 20. Kako bi najbolje opisali vaš odnos v starševski vlogi in trenutnim ravnateljem?

Smile

Diagram 7: Ocena odnosa vseh staršev z ravnateljem (N=1019)

V povprečju ocenjujejo starši odnos z ravnateljem kot dober. Povprečna ocena odnosa je 3,19. Rezultati so sicer dvoumni, ker je za zadnja dva možna odgovora (Slab oz. ga skoraj ni in Zanič oz. ga ni) nemogoče vedeti, ali so anketiranci ocenili frekvenco kontaktov ali kvaliteto odnosa.

Če iz ocen izločimo starše, ki so pri vprašanju 21. »Prosim navedite primer, ko ste kot starš intenzivno sodelovali z trenutnim ravnateljem« navedli, da z ravnateljem še niso sodelovali se povprečna ocena zviša in znaša 3,33, najbolj pa se po pričakovanju zmanjša število anketirancev, ki so izbrali zadnja dva odgovora, tako da lahko sklepamo, da je povprečna ocena odnosa z ravnateljem še višja.

Smile

Diagram 8: Ocena odnosa staršev z ravnateljem, ki niso navedli, da z ravnateljem še niso sodelovali (N=1019)

Primeri intenzivnega sodelovanje z ravnateljem

Vprašanje: 21. Prosim navedite primer, ko ste kot starš intenzivno sodelovali z trenutnim ravnateljem

Smile

Diagram 9: Skupine razlogov za intenzivno sodelovanje starša z ravnateljem(N=1190)

Razlogi za konflikt oz. slabo sodelovanje z ravnateljem

Vprašanje: 22. Prosim, navedite primer, ko je prišlo do konflikta ali slabega sodelovanja med vami v starševski vlogi in trenutnim ravnateljem

Primere, ko je prišlo do konflikta ali slabega sodelovanja med staršem v starševski vlogi in trenutnim ravnateljem je navedlo 69 anketirancev. Razlogi za konflikt so nesodelovanje ravnatelja, nerazumevanje ravnatelja, nerazumevanje problema, premajhna angažiranost, zanikanja problema ali problem v komunikaciji.

Posredovanje informacij ob prehodu iz vrtca v osnovno šolo

Vprašanji: 23. Ali ste od ravnatelja šole / vrtca, ki jo je predhodno obiskoval vaš otrok dobili informacije o prehodu iz vrtca v šolo oz. na drugo šolo? (Če ste ustrezne informacije prejeli, to označite v tabeli) in 24. Ali je vam ali vašemu otroku ta informacija pomagala pri izbiri šole?

Interpretacija rezultatov pri tem vprašanju je problematična, saj ne vemo, ali je otrok bil vključen v vrtec ali ne, vprašanje je tudi, ali se starši po več letih še spomnijo podrobnosti pri vpisovanju otroka v šolo. Skupaj je informacijo o prehodu iz vrtca v osnovno šolo prejelo 953 otrok 627 anketirancev oziroma nekaj manj kot 53% anketirancev.

Smile

Diagram 10: Število otrok glede na otroka v družini, ki obiskuje vzgojno-izobraževalo ustanovo, ki so dobili informacijo o šoli ob prehodu iz vrtca v šolo (N=1190)

Med tistimi, ki so dobili informacijo ob prehodu iz vrtca v osnovno šlo je dobri tretjini staršev informacija pomagala pri izbiri šole, slabi tretjini malo, in prav tako slabi tretjini sploh ne.

Smile

Diagram 11: Ali je vam ali vašemu otroku ta informacija pomagala pri izbiri šole? (N=686)

Relativno majhen delež tistih, ki jim je informacija pomagala pri izbiri šole ne preseneča, saj je pri nas vpis otroka v osnovno šolo praviloma določen s šolskim okolišem stalnega bivališča.

Izbira šole

Vprašanje: 25. Kako ste se odločili za izbiro šole? (Prosimo, izberite najustreznejši odgovor)

Razlogi za izbiro šole Število staršev Delež
Osebni stik / srečanje 151 13,7%
Predstavitev bodoče šole v vrtcu ali v šoli 144 13,1%
Na podlagi obiska bodoče šole 236 21,4%
Pogovor s svetovalnim delavcem 53 4,8%
Drugo: 271 27,5%
- Bližina doma ali službe 275 24,9%
- Zakonsko določen (šolski okoliš) 146 13,2%
- Nasvet prijateljev 30 2,7%
- Osebna izkušnja 18 1,6%
- Ostalo 50 4,5%
Skupaj 1103 100,0%

Tabela 5: Razlogi za izbiro šole (N=1016)

Smile

Diagram 12: Ali je vam ali vašemu otroku ta informacija pomagala pri izbiri šole? (N=686)

Potrebna pogostost kontaktov z učiteljem

Vprašanje: 26. Kako pogosto bi po vaše mnenju morali starši biti v kontaktu z učitelji, ko gre za vprašanja, povezana s šolanjem ali vzgojo otroka?

Smile

Diagram 13: Kako pogosto bi po vaše mnenju morali starši biti v kontaktu z učitelji, ko gre za vprašanja, povezana s šolanjem ali vzgojo otroka (N=986)

Potrebna vključenost staršev v aktivnosti na šoli

Vprašanje: 27. V katere od aktivnosti v šoli bi morali biti starši vključeni oz. bi morali pri njih sodelovati? (Izberite eno ali več naštetih aktivnosti)

Smile

Diagram 14: V katere od aktivnosti v šoli bi morali biti starši vključeni oz. bi morali pri njih sodelovati? (N=999)

Reševanje otrokovih težav v šoli

Vprašanje: 28. Otrokove težave bi morali v šoli ali vrtcu reševati s sodelovanjem:

Smile

Diagram 15: Sodelovanje pri reševanju otrokovih težav v šoli (N=993)